Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Örgütler, İnsanlar ve Toplum IKY 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul dersi yoktur

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ABDURRAHMAN BENLİ
Dersi Verenler Prof.Dr. ABDURRAHMAN BENLİ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör.  Yunus Yiğit

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Modern dünyanın örgütsel bir dünya olduğu gerçeğinden hareketle örgütlerin toplumsal hayata olan makro anlamdaki etkileriyle ve mikro anlamda örgütlerle bireyler arasındaki ilişkilerin incelenmesi dersin temel amacıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste ilk 8 hafta daha ziyade kuramsal yaklaşımlar ele alınacaktır. Daha sonra ise örgütsel hayatı etkileyen dış faktörler üzerinde yoğunlaşılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Örgüt kuramı alanında ortaya çıkan gelişmeleri aktarır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Klasik örgüt kuramını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Neo-klasik örgüt kuramını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Koşul bağımlılık kuramını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Kaynak bağımlılığı kuramını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Örgütsel ekoloji kuramını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 Yeni kuramsılcılık kuramını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
8 Post-Modernizm ve eleştirel kuramı değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
9 Foucault ve örgütleri ilişkilendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
10 Örgütlerde güç ve otoriteyi değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Modern toplum ve örgütler; Bürokrasi (Marx, Weber ve Michels) Giddens, A. (2000), Sosyoloji,), Ankara: Ayraç, ss:303-309,Mouzelis, N.P (2001), Örgüt ve Bürokrasi: Modern Teorilerin Analizi, çev: H.Bahadır Akın, B. (2004) Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 19-70 ve 70-98.
2 Klasik örgüt kuramı Koçel, T. (1998), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta, ss. 120-144,Mouzelis, N.P. (2001), Örgüt ve Bürokrasi: Modern Teorilerin Analizi, çev: H.Bahadır Akın, Konya: Çizgi Kitabevi, ss:101-120.
3 Neo-Klasik Örgüt Kuramı Koçel, T. (1998), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta, ss. 146-155,Mouzelis, N.P. (2001), Örgüt ve Bürokrasi: Modern Teorilerin Analizi, çev: H.Bahadır Akın, Konya: Çizgi Kitabevi, ss:121-147
4 Koşul Bağımlılık
5 Kaynak Bağımlılığı Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge
6 Örgütsel Ekoloji Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge
7 Yeni Kurumsalcılık Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge
8 Postmodernizm ve Eleştirel Kuram Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge
9 Foucault ve Organizasyonlar Keith, G (2003) Çalışma Sosyolojisi, Alfa, İstanbul, s. 171-175, David, L (1997), Elektronik Göz, Sarmal Yayınevi, İstanbul, ss. 167-189, Yıldırım, E. (2000), Disiplinsel Güç ve Organizasyonlar, Prof.Dr.Nusret Ekine Armağan içinde, Ankara: TUHİS.
10 ARASINAV Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge
11 Bilgi Toplumu, Ağsı toplum yaklaşımları; yeni ekonomi ve çalışma hayatı, küreselleşme Krishan, K. (1999), Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, çev. Mehmet Küçük, Dost Kitabevi, Ankara, ss. 19-52,Yıldırım, E. (2001) Manuel Castellsin Ağsı Toplum Yaklaşımı, Bilgi ve Toplum, sayı 3, ss. 229-236.
12 Güç, Otorite ve Liderlik Bayraktaroğlu, S. (2000), Klasik Örgütsel Güç Kuramlarından Cleggin Güç Devreleri Yaklaşımına, Bilgi, sayı 2, ss. 109-123, Koçel, T. (1998), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta, ss: 382-392.
13 Örgütlerde gruplar ve çatışma Ergin, C. (2000), Türkiyede Örgütlerde Çatışmaların Çözümlenmesine İlişkin Çalışmalar, Türkiyede Yönetim, Liderlik ve İnsan Kaynakları Uygulamaları, Z.Aycan (der.) içinde, Ankara: Türk Psikologlar Derneği, ss: 261-25
14 Kültür ve örgütler Aycan, Z. ve. Kanungo R.N (2000), Toplumsal Kültürün Kurumsal Kültür ve İnsan Kaynakları Uygulamaları Üzerine Etkileri, Türkiyede Yönetim, Liderlik ve İnsan Kaynakları Uygulamaları, Z.Aycan (der.) içinde, Ankara: Türk Psikologlar Derneği, ss: 25
Kaynaklar
Ders Notu

Giddens, A. (2000), Sosyoloji, (ss:303-320 arası), Ankara: Ayraç
Mouzelis, N. (2001), Örgüt ve Bürokrasi: Modern Teorilerin Analizi, çev: H.Bahadır. Akın, Konya: Çizgi Kitabevi.
Koçel, T. (1998), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta.
Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge

Ders Kaynakları

Budd, W., John, (2016), Çalışma Düşüncesi, (Çev. Fuat Man), Ayrıntı Yayınları, İstanbul

Dikmen, Alpay (2013) Makine, İş, Kapitalizm ve İnsan, Pratika, AnkaraDavid, L. (1997), Elektronik Göz, Sarmal Yayınevi, İstanbul, Keith, G. (2003) Çalışma Sosyolojisi, Alfa, İstanbul,
George, R. (1998), Toplumun McDonaldlaştırılması, çev. Şen Süer Kaya, Ayrıntı Yayınları, İstanbul,,
Krishan, K. (1999), Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, çev. Mehmet Küçük, Ankara: Dost Kitabevi
Gareth, M. (1998), Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor, çev. Gündüz Bulut, İstanbul: MESS, (orjinal yayın yılı 1986).

Strangleman, T., Warren, T. (2015), Çalışma ve Toplum, (Çev. Fuat Man), Nobel yayıncılık, Ankara

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma X
2 İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme
3 Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme X
4 Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma
5 Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme
6 Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
7 Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır.
8 Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma X
9 Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme
10 Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 10 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6