Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okuma Güçlüğü: Tanılama ve Müdahale SNF 617 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BİLGİÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste öğrencilerin öğrenme güçlüğünü ve okuma güçlüklerini, nedenlerini, tanılanma ölçütlerini ve değerlendirme sürecini, erken çocukluk ve okul öncesi döneme yansıyan özelliklerini, ilköğretim yıllarında okuma güçlüğü gösteren öğrencilerin okumayı öğrenme, akıcılık ve anlama sürecinde yaşadıkları problemlerini ve bu problemlere yönelik geliştirilmiş müdahale programlarını tanımlayabilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Öğrenme güçlükleri, okuma güçlükleri, nedenleri, tanılanma ölçütleri ve değerlendirme süreci, erken çocukluk ve okul öncesi döneme yansıyan özellikleri, ilköğretim yıllarında okuma güçlüğü gösteren öğrencilerin okumayı öğrenme, akıcılık ve anlama sürecinde yaşadıkları problemleri ve bu problemlere yönelik geliştirilmiş müdahale programları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenme güçlüğünün özel yetenekli bireyleri tanımlar. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Öğrenme güçlüğünün biyolojik nedenlerini tartışır. Bireysel Çalışma, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav,
3 Öğrenme güçlüğü olan bireyleri eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırır. Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
4 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin eğitim-öğretim ortamlarını açıklar. Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav, Ödev,
5 Öğrenme güçlüğü olan bireyler için geliştirilen yardımcı teknolojileri anlatır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
6 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin ailelerine sunulan hizmetleri tartışır. Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
7 Öğrenme güçlüğü olan bireylerin sahip olduğu yasal hakları açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğrenme ve okuma güçlüğünün tanımı ve tez sunumu Related articles and theses.
2 Okuma güçlüğüne yol açan nedenler ve tez sunumu Related articles and theses.
3 Okuma güçlüğü ile tanılanma ölçütleri ve tez sunumu Related articles and theses.
4 Okuma güçlüğünü değerlendirme süreci ve tez sunumu Related articles and theses.
5 Okuma güçlüğü gösteren çocukların erken çocukluk ve okul öncesi dönemde özellikleri ve tez sunumu Related articles and theses.
6 Okuma güçlüğü gösteren öğrencilerin okumayı öğrenme sürecindeki problemleri ve tez sunumu Related articles and theses.
7 Okuma güçlüğü gösteren öğrencilerin okuma akıcılığı geliştirmedeki problemleri ve tez sunumu Related articles and theses.
8 Okuma güçlüğü gösteren öğrencilerin okuduğunu anlama problemleri ve tez sunumu Related articles and theses.
9 Okul öncesi dönemde okuma güçlüğü gösteren çocuklara yönelik müdahale programları ve tez sunumu Related articles and theses.
10 Okuma güçlüğü yaşayan çocukların okumayı öğrenme sürecindeki problemlerine yönelik müdahale programları ve tez sunumu Related articles and theses.
11 Okuma güçlüğü yaşayan çocukların okuma akıcılığı geliştirmedeki problemlerine yönelik müdahale programları ve tez sunumu Related articles and theses.
12 Okuma güçlüğü yaşayan çocukların okuduğunu anlama problemlerine yönelik müdahale programları ve tez sunumu Related articles and theses.
13 Okuma güçlüğü yaşayan çocukların okuduğunu anlama problemlerine yönelik müdahale programları ve tez sunumu Related articles and theses.
14 Final Related articles and theses.
Kaynaklar
Ders Notu

İlgili makaleler ve tezler.

Ders Kaynakları

Schroeder, M., Drefs, M. A., & Cormier, D. C. (2017). The messiness of LD identification: Contributions of diagnostic criteria and clinical judgment. Canadian Psychology, 53(3), 218-227. doi:10.1037/cap0000115

Swanson, H. L. (2011). Learning disabilities: Assessment, identification, and treatment. In M. A. Bray, & T. J. Kehle (Eds.), The Oxford Handbook o f School Psychology (pp. 334-350). New York, NY: Oxford.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde analiz, sentez ve değerlendirmeler yaparak uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, özgün tanım ve sonuçlara ulaşır.
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirerek kullanır ve eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik özgün bir konuda bilimsel çözümler üretip paydaşlarına aktarır.
4 Bilimsel yöntemlere ilişkin üst düzey beceriler kazanarak sınıf eğitimi alanındaki bilimsel araştırmalarda yeni ve karmaşık düşüncelerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
5 Sınıf eğitimi alanında yeni yöntem, düşünce ve tasarımlarla özgün bilimsel araştırmayı bağımsız olarak yürüterek yaptığı yayınlarla alanına katkıda bulunur.
6 Üst düzey zihinsel becerileri kullanarak sınıf eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
7 Yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunarak alanına yönelik normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
8 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6