Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Nitel Araştırma Yöntemleri | SNF 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Fatih Selim SELLÜM |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Nitel araştırmanın genel özellikleri, nitel veri toplama teknikleri, nitel araştırma desenleri, nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik, nitel veri analizi ve nitel araştırmalarda etik konularında derinlemesine bilgi sahibi olarak nitel araştırma kapsamında nitelikli uygulamalar gerçekleştirebilme. |
Dersin İçeriği | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarının karşılaştırılması ve nitel araştırma yönteminin genel özellikleri. Nitel araştırmada veri toplama teknikleri. Nitel araştırmalarda desenler. Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik. Nitel veri analizi. Nitel araştırmaların etik yönleri. Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel nitel araştırma desenlerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Performans Görevi, |
2 | Nitel araştırmalarda temel veri toplama tekniklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Performans Görevi, |
3 | Belirlenen bir konuya uygun nitel veri toplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Performans Görevi, |
4 | Nitel araştırma kapsamında elde edilen verilerin özelliklerine uygun veri analiz tekniğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Performans Görevi, |
5 | Nitel araştırmalarda etik ilkeleri tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Performans Görevi, |
6 | Nitel araştırma yöntemlerindeki eğilimleri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Programın tanıtılması, ders amacının ve içeriğinin açıklanması | |
2 | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarının karşılaştırılması / Nitel araştırma yönteminin genel özellikleri | |
3 | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Ayrıntılı Gözlem) / Örnek uygulama | |
4 | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Doküman İnceleme) / Örnek uygulama | |
5 | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri (Görüşme – Odak Grup Görüşmesi) / Örnek uygulama | |
6 | Nitel araştırmalarda desenler (Fenomenoloji) / Örnek çalışmaların incelenmesi | |
7 | Nitel araştırmalarda desenler (Durum Çalışması) / Örnek çalışmaların incelenmesi | |
8 | Nitel araştırmalarda desenler (Etnografya) / Örnek çalışmaların incelenmesi | |
9 | Nitel araştırmalarda desenler (Anlatı Araştırması) / Örnek çalışmaların incelenmesi | |
10 | Nitel araştırmalarda desenler (Gömülü Teori) / Örnek çalışmaların incelenmesi | |
11 | Nitel araştırmalarda desenler (Eylem Araştırması) / Örnek çalışmaların incelenmesi | |
12 | Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik | |
13 | Nitel veri analizi | |
14 | Nitel araştırmaların etik yönleri / Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni [Qualitative research methods, qualitative research and research design according to five approaches]. (Çeviri Ed. M. Bütün & SB D emir). Pegem Akademi. Saban, A. & Ersoy, A. (2019). Eğitimde nitel araştırma desenleri (3. Baskı). Anı. Saldana, J. (2019). Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı (Çeviri Ed. A. Tüfekci Akcan – S. N. Şad). Pegem Akademi. Yıldırım A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (12. Baskı). Seçkin.. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar. | ||||||
2 | Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde analiz, sentez ve değerlendirmeler yaparak uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, özgün tanım ve sonuçlara ulaşır. | ||||||
3 | Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirerek kullanır ve eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik özgün bir konuda bilimsel çözümler üretip paydaşlarına aktarır. | ||||||
4 | Bilimsel yöntemlere ilişkin üst düzey beceriler kazanarak sınıf eğitimi alanındaki bilimsel araştırmalarda yeni ve karmaşık düşüncelerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. | ||||||
5 | Sınıf eğitimi alanında yeni yöntem, düşünce ve tasarımlarla özgün bilimsel araştırmayı bağımsız olarak yürüterek yaptığı yayınlarla alanına katkıda bulunur. | ||||||
6 | Üst düzey zihinsel becerileri kullanarak sınıf eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | ||||||
7 | Yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunarak alanına yönelik normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | ||||||
8 | Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Ödev | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |