Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Dersinde Okul Dışı Öğrenme Yaklaşımları SNF 613 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Elife Nur Saydam

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin ilkokul sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenme ortamları ve bu öğrenme ortamlarında kullanılabilecek farklı öğretim yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmalarını ve uygulamalar yapabilmelerini sağlamak. 

Dersin İçeriği

Sosyal bilgiler dersinin yapısı, ilkokulda sosyal bilgiler dersinin yeri ve önemi, ilkokulda okul dışı öğrenmeye olan ihtiyaç, okul dışı öğrenme ortamları, sosyal bilgiler dersi açısından okul dışı öğrenmenin gerekliliği, okul dışı öğrenme ortamlarının çeşitliliği, sosyal bilgiler dersinde yararlanılabilecek okul dışı öğrenme ortamları, sosyal bilgiler dersinde farklı öğretim yaklaşımları ve okul dışı öğrenmeye ilişkin ders tasarımları. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlkokulda okul dışı öğrenme ortamlarına olan ihtiyacın farkına varma Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Ödev,
2 Sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenme ortamları hakkında bilgi sahibi olma Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev,
3 Sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenme ortamlarında kullanılabilecek farklı öğretim yaklaşımlarını uygulayabilme Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Performans Görevi,
4 Okul dışı öğrenme ortamlarını kullanarak sosyal bileğiler ders tasarlama Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal bilgiler dersi ile ilgili temel kavramlar ve sosyal bilgiler dersinin yapısı
2 İlkokulda sosyal bilgiler dersinin gerekliliği
3 İlkokulda okul dışı öğrenme ortamlarına olan ihtiyacın tartışılması ve güncel araştırmalarla desteklenmesi
4 Sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenme ortamları
5 İlkokul sosyal bilgiler dersinde sözlü tarih çalışmaları
6 İlkokul sosyal bilgiler dersinde yerel tarih çalışmaları
7 İlkokul sosyal bilgiler dersinde müze kullanımı
8 İlkokul sosyal bilgiler dersinde doğal alanların kullanımı
9 Ara sınav
10 İlkokul sosyal bilgiler dersinde teknolojik alanların kullanımı
11 İlkokul sosyal bilgiler dersinde resmi ve özel kurumlardan yararlanma
12 İlkokul sosyal bilgiler dersinde sanat merkezlerinden yararlanma
13 Okul dışı öğrenmeye dayalı sosyal bilgiler dersi tasarlama ve örnek uygulamalar
14 Okul dışı öğrenmeye dayalı sosyal bilgiler dersi tasarlama ve örnek uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Foran, A. (2008). An outside place for social studies. Canadian Social Studies, 41(1), 1-9.

Humberstone, B. and Stan, I. (2011). Outdoor learning: primary pupils' experiences and teachers' interaction in outdoor learning, Education 3-13, 39 (5), 529-540.

Şimşek, A. & Kaymakçı, S. (2015). Okul dışı sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem  Akademi Yayıncılık.

Tuncel, G. ve Dolanbay, H. (2016). Sınıf dışı öğretim teknikleriyle sosyal bilgiler öğretimi. Ramazan Sever, Mesut Aydın ve Erol Koçoğlu (Ed.). Alternatif yaklaşımlarla sosyal bilgiler eğitimi (s. 358-418) içinde. Ankara: Pegem Akademi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde analiz, sentez ve değerlendirmeler yaparak uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, özgün tanım ve sonuçlara ulaşır.
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirerek kullanır ve eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik özgün bir konuda bilimsel çözümler üretip paydaşlarına aktarır.
4 Bilimsel yöntemlere ilişkin üst düzey beceriler kazanarak sınıf eğitimi alanındaki bilimsel araştırmalarda yeni ve karmaşık düşüncelerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
5 Sınıf eğitimi alanında yeni yöntem, düşünce ve tasarımlarla özgün bilimsel araştırmayı bağımsız olarak yürüterek yaptığı yayınlarla alanına katkıda bulunur.
6 Üst düzey zihinsel becerileri kullanarak sınıf eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
7 Yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunarak alanına yönelik normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
8 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Ara Sınav 1 8 8
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6