Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuklarda Temel Fen Kavramlarının Gelişimi SNF 609 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kavram gelişimi etkili fen öğreniminde önemli bir yere sahiptir. Bunun gerçekleşebilmesi için öğretmenlerin kavram gelişiminin, bu gelişimi etkileyen faktörlerin, yaygın olan hatalı düşüncelerin farkında olması ve bunları giderecek nitelikte etkinlikler hazırlayabilmesi gerekmektedir.

Dersin İçeriği

Kavram gelişimi, çocuklarda fen kavramlarının gelişimi, fen kavramlarının gelişimini etkileyen faktörler, kavram yanılgıları, kavram yanılgılarını gidermek için etkinlik hazırlama 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 kavramı tanımlar, kavram gelişim süreçlerini anlar Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınav,
2 kavram yanılgılarını fark eder Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Beyin Fırtınası, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
3 kavram yanılgılarını gidermek için etkinlik tasarlar Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavram nedir? Neden Önemlidir?
2 Çocuklarda bilişsel gelişim ve kavram gelişimi
3 Kavram öğretiminde kullanılan teknikler
4 Fen kavramlarının gelişimini etkileyen faktörler
5 Fen kavramlarının öğretiminde dikkat edilmesi gereken hususlar
6 Kavram yanılgıları
7 Çocukların hatalı düşünceleri ile önceki çağlarda yaşamış bilim insanlarının düşünceleri arasındaki benzerlikler, paralellikler
8 Kavram yanılgılarının tespiti ve giderilmesinde kullanılan teknikler
9 ara sınav
10 İlkokul düzeyi kavramları ile ilgili yanılgıların tartışılması
11 İlkokul düzeyi kavramları ile ilgili yanılgıların tartışılması
12 İlkokul düzeyi kavramları ile ilgili yanılgıların tartışılması
13 İlkokul düzeyi kavramları ile ilgili yanılgıların tasarlama
14 İlkokul düzeyi kavramları ile ilgili yanılgıların tasarlama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Laçin Şimşek, C. (Ed.) (2020) Fen Öğretiminde Kavram Yanılgıları Tespiti ve Giderilmesi (Ed), Pegem A Yayıncılık

Laçin Şimşek, C. (2019). Çocukların Temel Fen Kavramları ile ilgili düşünceleri. Pegem A Yayıncılık

Harlen, W. (1985). Primary science. Taking the plunge. London: Heinnemann Educational.

Osborne, R.and Freyberg, P. (1985). Learning in  Science: The implications of  children’s science. Hong Kong: Heinemann.

Öztuna Kaplan, A. (2020). İlkokulda Temel Fen Bilimleri. Nobel yayıncılık. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde analiz, sentez ve değerlendirmeler yaparak uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, özgün tanım ve sonuçlara ulaşır.
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirerek kullanır ve eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik özgün bir konuda bilimsel çözümler üretip paydaşlarına aktarır.
4 Bilimsel yöntemlere ilişkin üst düzey beceriler kazanarak sınıf eğitimi alanındaki bilimsel araştırmalarda yeni ve karmaşık düşüncelerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
5 Sınıf eğitimi alanında yeni yöntem, düşünce ve tasarımlarla özgün bilimsel araştırmayı bağımsız olarak yürüterek yaptığı yayınlarla alanına katkıda bulunur.
6 Üst düzey zihinsel becerileri kullanarak sınıf eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
7 Yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunarak alanına yönelik normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
8 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 4 6 24
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 1 30 30
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 25 25
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6