Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hayat Bilgisi Öğretiminde Sorunlar ve Çözüm Önerileri SNF 607 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Fatih Selim SELLÜM

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hayat bilgisi öğretimine yönelik sorunları tespit edebilme, sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirebilme, geliştirilen çözüm önerilerini eleştirel bir bakış açısıyla tartışabilme.

Dersin İçeriği

Hayat bilgisi dersi öğretim programlarının amaç, kavram ve içeriği, Türkiye'de hayat bilgisi dersinin tarihsel gelişimi ve diğer ülkelerdeki hayat bilgisi dersi yaklaşımları. Hayat bilgisi öğretim programının ögeleri ve içeriği ile bu değişkenleri ele alan çalışmaların eleştirel bir bakış açısıyla incelenmesi ve tartışılması. Hayat bilgisi dersindeki temel yaşam becerilerinin, hayat bilgisi öğretiminde öğretim stratejilerinin, öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanımına ilişkin çalışma ve örneklerin, kaynak ve materyal kullanımının, değerler ve demokrasi eğitiminin, programa ilişkin örnek uygulama ve sınıf içi etkinliklerin değerlendirilmesi, bu değişkenleri ele alan çalışmaların eleştirel bir bakış açısıyla incelenmesi ve tartışılması. Hayat bilgisi öğretimi alanındaki sorunların belirlenmesi ve çözüm önerilerinin geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hayat bilgisi dersinin yapısını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Performans Görevi,
2 Hayat bilgisi öğretiminde yaşanan sorunları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Performans Görevi,
3 Hayat bilgisi öğretiminde yaşanan sorunlara yeni yaklaşımlar çerçevesinde önerileri sunar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Performans Görevi,
4 Hayat bilgisi dersi öğretim programını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Performans Görevi,
5 Hayat bilgisi dersi öğretim programına yeni yaklaşımlar doğrultusunda iyileştirme önerileri sunar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Performans Görevi,
6 Hayat bilgisi öğretimindeki eğilimleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Performans Görevi,
7 Hayat bilgisi dersi öğretim programlarındaki eğilimleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hayat bilgisi dersi öğretim programlarının amaç, kavram ve içeriği
2 Türkiye'de hayat bilgisi dersinin tarihsel gelişimi
3 Çeşitli ülkelerdeki hayat bilgisi dersi yaklaşımları
4 Hayat bilgisi öğretim programının ögeleri ve içeriği
5 Hayat bilgisi dersindeki temel yaşam becerileri
6 Hayat bilgisi öğretiminde öğretim stratejileri
7 Hayat bilgisi öğretiminde yöntem ve teknikler
8 Hayat bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı
9 Hayat bilgisi öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları
10 Hayat bilgisi öğretiminde değerler ve demokrasi eğitimi
11 Hayat bilgisi öğretiminde güncel sorunlar ve çözüm önerileri
12 Hayat bilgisi öğretiminde güncel sorunlar ve çözüm önerileri
13 Hayat bilgisi öğretiminde güncel sorunlar ve çözüm önerileri
14 Hayat bilgisi öğretiminde güncel sorunlar ve çözüm önerileri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı.

Öğülmüş, S. (2013). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen El Kitabı. Pegem Akademi.

Gültekin, M. (2015). Hayat Bilgisi Öğretimi. Nobel Yayınları.

Güven, S., & Kaymakcı, S. (2016). Hayat Bilgisi Öğretimi. Pegem Akademi

Tay, B., Güldalı, Ş. U., & Baş, M. (2017). Etkinlik Örnekleriyle Hayat Bilgisi Öğretimi. Pegem Akademi. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde analiz, sentez ve değerlendirmeler yaparak uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, özgün tanım ve sonuçlara ulaşır.
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirerek kullanır ve eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik özgün bir konuda bilimsel çözümler üretip paydaşlarına aktarır.
4 Bilimsel yöntemlere ilişkin üst düzey beceriler kazanarak sınıf eğitimi alanındaki bilimsel araştırmalarda yeni ve karmaşık düşüncelerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
5 Sınıf eğitimi alanında yeni yöntem, düşünce ve tasarımlarla özgün bilimsel araştırmayı bağımsız olarak yürüterek yaptığı yayınlarla alanına katkıda bulunur.
6 Üst düzey zihinsel becerileri kullanarak sınıf eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
7 Yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunarak alanına yönelik normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
8 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 20 40
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6