Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kadın Ruh Sağlığı EBP 619 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı kadınların doğum öncesi, gebelik ve doğum sonu dönemde ruh sağlığının değerlendirilmesini, kadın ruh sağlığının korunması ve tedavisine yönelik ebelik uygulamalarının öğrenilmesini sağlamaktır. 

 

Dersin İçeriği

Kadınlarda yaygın psikolojik sorunlar, ruh sağlığı ve üreme sağlığı arasındaki ilişki, doğumda zihinsel problemler hakkında ebelik danışmanlığı, ruh sağlığı açısından riskli doğumlardır.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kadın ruh sağlığındaki değişimleri tanılayabilir. Rol Oynama, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
2 Kadınlara yönelik ebelik bakımını uygulayabilir, denetleyebilir, değerlendirebilir, Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
3 Belirlenen gereksinimlere uygun eğitim planlayabilir. Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
4 Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve bozulması halinde bakım, tedavi ve rehabilitasyon sürecinde sorumluluk alır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
5 Kadınlarda sık görülen psikiyatrik bozuklukları açıklar. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
6 Kadının farklı dönemlerinde (gebelik, postpartum vb.) ruhsal durum değişikliklerini değerlendirir. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kadınlarda Yaygın Psikolojik Sorunlar
2 Kadınlarda Yaygın Psikolojik Sorunlar
3 Kadınlarda Yaygın Psikolojik Sorunlar
4 Ruh Sağlığı Ve Üreme Sağlığı Arasındaki İlişki
5 Ruh Sağlığı Ve Üreme Sağlığı Arasındaki İlişki
6 Ruh Sağlığı Ve Üreme Sağlığı Arasındaki İlişki
7 Ruh Sağlığı Ve Üreme Sağlığı Arasındaki İlişki
8 Ara Sınav
9 Doğumda Zihinsel Problemler Hakkında Ebelik Danışmanlığı
10 Doğumda Zihinsel Problemler Hakkında Ebelik Danışmanlığı
11 Doğumda Zihinsel Problemler Hakkında Ebelik Danışmanlığı
12 Ruh Sağlığı Açısından Riskli Doğumlar
13 Ruh Sağlığı Açısından Riskli Doğumlar
14 Ruh Sağlığı Açısından Riskli Doğumlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Öztürk MO, Uluşahin NA. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, 15. Baskı, Ankara, 2018, Nobel Tıp Kitapevleri.

2. Özcan CT, Gürhan N (çev. ed.). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Ankara, 2016, Akademisyen Tıp Kitabevi.

3. Köroğlu, E (ed.). Klinik Psikiyatri DSM 5 Tanı Odaklı, 2. Baskı, Ankara, 2014, Hekimler Yayın Birliği.

4. Ackley BJ, Ladwig GB, Flynn Makic MB. Hemşirelik Tanıları El Kitabı, N Gürhan, Y Kitiş, Ü Polat, B Eren (çev. ed.), Ankara, 2019, Ankara Nobel Tıp Kitapevi.

5. Wheeler K. Psikiyatri Hemşireliği İleri Düzey Uygulamalar için Psikoterapi, N Gürhan, Atlı Özbaş A (çev. ed.), Ankara, 2020, Ankara Nobel Tıp Kitabevi.

6. Gürhan N, Okanlı A. Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevi.

7. Carlat DJ. Psikiyatrik Görüşme, B Doğangün (çev. ed.), Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevleri.

8. Gorman LM, Sultan DF. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, F. Öz, Demiralp M (çev. ed.), 3. Baskı, Ankara, 2014, Akademisyen Kitabevi.

9. Köroğlu E. Psikiyatri Sözlüğü, Ankara, 2015, HYB Yayıncılık.

10. Bacanlı H. Eğitim Psikolojisi, 26. Baskı, Pegem Akademi Yayınları.

11. Akbayrak N, Erkal-İlhan S, Ançel G, Albayrak A. (ed.). Hemşirelik Bakım Planları, 2007, Alter Yayıncılık.

12. Çam O, Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul, 2014, İstanbul Tıp Kitabevi.

13.Alan S., Çevik A. Ebelere Yönelik Ruh Sağlığı ve Hastalıkları: Gebelik ve Lohusalık Dönemi, 2019,Ankara, Akademisyen Kitapevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kanıt niteliği yüksek nitelikli araştırmalar ile mesleğin bilgi birikimini oluşturabilmesi X
2 Ebelik kuramlarını geliştirilebilmesi X
3 Ebelik etik kodlarını oluşturabilmesi X
4 Ebelik eğitiminde aktif olarak yer alacak meslekten yetişen kendi akademisyenlerini oluşturabilmesi X
5 Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilme X
6 Ekip lideri olarak gerekli yönetici niteliklerine sahip olabilmesi X
7 Etkin eğitim methodları ile iyi bir eğitimci olmanın yanısıra eğitim programları oluşturabilmesi X
8 Mesleki örgütlenmeyi güçlendirerek meslek üyeleri arasında gerekli işbirliği bilincini oluşturabilmesi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Seminer) 1 16 16
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6