Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Prenatal Dönem ve Doğum EBP 609 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN HAMLACI BAŞKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı prenatal dönemde gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde fiziksel ve psikolojik hazırlıkların, yenidoğan bakımı ve beslenmenin öneminin, doğum izlemleri ve bu süreçte faydalı olabilecek eğitimlerin, doğum başlama belirtilerinin anlaşılmasını sağlamaktır. 

 

Dersin İçeriği

Prenatal dönem, gebelik planlamasında çiftlerin hazırlığı, gebelikte yapılması gereken testler ve izlemler, gebelikte beslenme ve egzersiz, doğum hazırlık yöntemleri, doğum eyleminin yönetilmesi, doğum sürecini etkileyen fizyolojik değişiklikler, prenatal hazırlığın doğuma etkisidir.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gebelik Planlamasında Çiftlerin Hazırlığını bilmeli Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
2 Gebelikte Yapılması Gereken Testler Ve İzlemleri bilmeli Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Sınav, Performans Görevi,
3 Doğum Hazırlık Yöntemlerini bilmeli Beyin Fırtınası, Performans Görevi, Sınav,
4 Doğum Sürecini Etkileyen Fizyolojik Değişiklikleri bilmeli Beyin Fırtınası, Tartışma, Performans Görevi, Sınav,
5 Prenatal Hazırlığın Doğuma Etkisini bilmeli Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Performans Görevi, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Prenatal Dönem
2 Gebelik Planlamasında Çiftlerin Hazırlığı
3 Gebelikte Yapılması Gereken Testler Ve İzlemler
4 Gebelikte Yapılması Gereken Testler Ve İzlemler
5 Gebelikte Beslenme Ve Egzersiz
6 Doğum Hazırlık Yöntemleri
7 Doğum Hazırlık Yöntemleri
8 Ara Sınav
9 Doğum Eyleminin Yönetilmesi
10 Doğum Eyleminin Yönetilmesi
11 Doğum Sürecini Etkileyen Fizyolojik Değişiklikler
12 Doğum Sürecini Etkileyen Fizyolojik Değişiklikler
13 Prenatal Hazırlığın Doğuma Etkisi
14 Prenatal Hazırlığın Doğuma Etkisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Taşkın L.: Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.Genişletilmiş VII.Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2005 2.Coşkun A. ve ark: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi Uygulama Rehberi. Dilek Ofset, İstanbul, 2004 3.Schuiling, KD, Likis E: Women’s Gynecologic Health. World Headquarters Jones and Bartnett Com., UK/USA, 2006. 4. Fogel CI, Woods NF: Women’s Health Care In Advanced Practice Nursing Springer Publishing Com., New York, 2008. 5.Fraser KN, Cooper L: Myles' Textbook for Midwives. Churchill Livingstone, 2009. 6.Varney H, Kriebs D, Gegor T: Varney's midwifery. NetLibrary Inc Midwifery and Maternity Care Series. Jones & Bartlett, USA, 2004. 7.Coşkun A., Karanisoğlu H.: Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği. Açıköğretim Fakültesi Yayınları No: 264, Eskişehir, 1993 8.Demir R.:İnsanın Gelişimi ve İmplantasyon Biyolojisi, Palme Yayıncılık, Ankara,1995 9.Gilbert E.S., Harmon J.S.:High Risk Pregnancy Delivery, Mosby İnc.,St.Louis,1998 10.Turan J.M.,Ortaylı N.,Nalbant H.,Bulut A.:İstanbul’da Üç Hastanede Gebelik ve Doğum Hizmetlerine Yakından Bakış, Aşama Matbaacılık, İstanbul,2003 11.Neyzi O., Yolsal N.:Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Tanı ve Tedavi Rehberi, Aşama Matbaacılık,İstanbul,1997 12.Berek J.S.:Novak Jinekoloji, Nobel Tıp Kitapevi,İstanbul,1998. 13.Hoskins W.J.,Perez C.A.,Young R.C.: Gynecologic Oncology , Lippincot-Raven Publishers,Philadelphia,1997 14.Reeder M.,Koniak G.:Maternity Nursing Family, Newborn, and Women’s Health Care, Lippincot-Raven Publishers,Philadelphia,1997 15.Kamran S.Moghissi M.D: Üreme Endokrinolojisi, Yeni Alaş Ofset, İstanbul,1993 16.Güner H: Jinekolojik Onkoloji, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara,1995 17.Güvenli Annelik katılımcı kitabı. T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara, 2005

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kanıt niteliği yüksek nitelikli araştırmalar ile mesleğin bilgi birikimini oluşturabilmesi X
2 Ebelik kuramlarını geliştirilebilmesi X
3 Ebelik etik kodlarını oluşturabilmesi X
4 Ebelik eğitiminde aktif olarak yer alacak meslekten yetişen kendi akademisyenlerini oluşturabilmesi X
5 Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilme X
6 Ekip lideri olarak gerekli yönetici niteliklerine sahip olabilmesi X
7 Etkin eğitim methodları ile iyi bir eğitimci olmanın yanısıra eğitim programları oluşturabilmesi X
8 Mesleki örgütlenmeyi güçlendirerek meslek üyeleri arasında gerekli işbirliği bilincini oluşturabilmesi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 5
Toplam 55
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6