Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hastanelerde Manevi Danışmanlık ve Rehberlik MDR 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

 

 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN
Dersi Verenler Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin, manevi danışmanlık ve rehberliğin uygulama alanlarından birisi olan sağlık tesislerinde manevi danışmanlığın temel kavram ve konularını, ayrıca bu alandaki manevi danışmanlık uygulamalarını öğrenmesini sağlamak. 

Dersin İçeriği

Hastanelerde MDR'nin mahiyeti ve tarihsel gelişimi, MDR ve ruh sağlığı üzerine etkileri, Hastanelerde MDR'ye paydaşların bakışı, Farklı hastalık türlerinde MDR ilke ve uygulamaları, Farklı ülkelerde hastanelerde MDR uygulamaları, Hastanelerde MDR ve temel yeterlikler, Hastanelerde MDR uygulamalarında kullanılan bazı yöntemler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hastanelerde manevi danışmanlık ve rehberliğin kapsam ve sınırlarını bilir Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Hastanelerde manevi danışmanlık ve rehberliğin tarihsel gelişimini bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
3 Farklı Hastalık Türlerinde Manevi Danışmanlık Uygulamalarını bilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
4 MDR'nin Ruh Sağlığı Üzerine Etkilerini kavrar Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
5 Farklı Ülkelerde MDR Uygulamalarını tanır Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
6 Hastanelerde MDR ve Temel Yeterlikler konusunda bilgi ve beceri geliştirir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
7 Hastanelerde MDR uygulamalarında kullanılan yöntemleri tanır Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hastanelerde MDR'nin mahiyeti ve tarihi gelişim süreci
2 Paydaşların MDR'ye yaklaşımı ve düşünceleri
3 Farklı Hastalık Türlerinde Manevi Danışmanlık Uygulamaları (Kanser Hastaları)
4 Farklı Hastalık Türlerinde Manevi Danışmanlık Uygulamaları (Palyatif Bakım Hastaları)
5 Farklı Hastalık Türlerinde Manevi Danışmanlık Uygulamaları (Madde Bağımlılığı Hastaları)
6 Farklı Hastalık Türlerinde Manevi Danışmanlık Uygulamaları (Engellilik)
7 Kayıp ve Yas Sürecinde MDR
8 MDR ve Ruh Sağlığı Üzerine Etkileri
9 Farklı Ülkelerde MDR Uygulamaları
10 Farklı Ülkelerde MDR Uygulamaları
11 Hastanelerde MDR ve Temel Yeterlikler
12 Hastanelerde MDR ve Kullanılan Yöntemler
13 Hastanelerde MDR ve Kullanılan Yöntemler
14 Hastanelerde MDR ve Kullanılan Yöntemler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ayten, A. & Ekşi, H. & Zengin, M. & Tınaz, N. (2019). Sağlık Hizmetlerinde Manevi Danışmanlık ve Rehberlik. İstanbul: DEM Yayınları 

Ayten, A. & Özkan, A. (2020). Hastanelerde Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları. 

Gürsu, O. & İşbilen, N. (2020). Bağımlılara Yönelik Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları. 

Ayten, A. (2019). Manevi Danışmanlık ve Rehberlik: Farklı Alanlardan Araştırma Bulguları ve Değerlendirmeler. İstanbul: DEM Yayınları

Ayten, A. (2019). Manevi Danışmanlık ve Rehberlik: Teori ve Uygulama Alanları. İstanbul: DEM Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir X
1 Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir X
2 Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir X
2 Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir X
3 Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak X
3 Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak X
4 Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme X
4 Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme X
5 Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme X
5 Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme X
6 Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme X
6 Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme X
7 Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma X
7 Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma X
8 Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme X
8 Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme X
9 Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme X
9 Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme X
10 Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme X
10 Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme X
11 Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma X
11 Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma X
12 Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama X
12 Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama X
13 Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme X
13 Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme X
14 Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) X
14 Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) X
15 Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma X
15 Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 70
1. Yıl İçinin Başarıya 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 3 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 3 15 45
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 30 30
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6