Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Düşüncesinde Maneviyat ve Ruh Sağlığı MDR 519 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere İslam düşüncesinde maneviyat ve ruh sağlığı alanını ayrıntılı bir şekilde sunmak

Dersin İçeriği

dindarlık ve maneviyat, günümüzde dindarlık ve maneviyata yaklaşım, ruh sağlığı, günümüzde yapılan çalışmalarda dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisi, islam düşünürleri, Haris el-Muhasibi, Kindi, İbn-i Miskeveyh, Farabi, İbn-i Sina, el-Belhi, Gazzali, 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam düşüncesinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 İslam düşüncesinin tarihçesini bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
3 İslam düşüncesine göre manevi ve ahlaki gelişimi inceler. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
4 Maneviyat, ruh ve beden sağlığı kavramlarını öğrenir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
5 İslam düşüncesine göre ruh ve beden sağlığı alanlarını tanır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Performans Görevi,
6 İslam düşünürlerinin maneviyat ve ruh sağlığı ile ilgili yaklaşımlarını öğrenir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
7 İslam düşüncesine göre ruh ve beden sağlığı sorunlarını inceler. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dindarlık ve maneviyat
2 Dünümüzde dindarlık ve maneviyata yaklaşım
3 Ruh sağlığı
4 Günümüzde yapılan çalışmalarda dindarlık, maneviyat ve ruh sağlığı ilişkisi
5 İslam düşüncesi (kelam, tasavvuf)
6 İslam düşüncesi (islam flsefesi)
7 Haris el-Muhasibi, Kindi
8 Ara sınav
9 İbn-i Miskeveyh
10 Farabi
11 İbn-i Sina
12 el-Belhi
13 Gazzali
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

 

 

Aydın, H. (1976).  Muhâsibî’ninTasavvuf  Felsefesi: İnsan, Psikoloji, Bilgi, Ahlak Görüşü. Ankara: Pars Matbaacılık.

 

Frager, Robert (2005). Kalp, Nefs& Ruh: Sufi Psikolojisinde Gelişim, Denge ve Uyum,(Çev. İbrahim Kapaklıkaya), İstanbul: Gelenek.

 

Hökelekli, H. (2006). “İslam Geleneği’nde Psikoloji Kültürü”, İslami Araştırmalar, C.19 S.3, 409-421.

Kindi (1998), Üzüntüden Kurtulma Yolları, Çev. Mustafa Çağrıcı, İstanbul: İFAV yayınları

Razi, Ebu Bekir, Ruh Sağlığı (Manevi Tıb), Haz. Hüseyin Karaman, 

El-Belhi, Ebu Zeyd (2012), Beden ve Ruh Sağlığı: Korunma Yolları ve Tavsiyeler, Çev. Muhammed Uysal, İstanbul: Endülüs Kitabevi.

Karacoşkun, M. D. (2012). İslam Düşünce Tarihinde İnsan Psikolojisine Yaklaşımlar. Din Psikolojisi El Kitabı, Ed. M. D. Karacoşkun, 

Hökelekli, Hayati (2001), Din Psikolojisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.

Köse, A. & Ayten, A. (2012). Din Psikolojisi. İstanbul: Timaş Yayınları

 

Çağrıcı, M. (1995), Kindi’ninDef’u’l-Ahzan Adlı Risalesi, Kaynakları ve Tesirleri, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir X
2 Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir X
3 Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak X
4 Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme X
5 Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme X
6 Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme X
7 Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma X
8 Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme X
9 Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme X
10 Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme X
11 Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma X
12 Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama X
13 Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme X
14 Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) X
15 Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Performans Görevi (Seminer) 20
1. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6