Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Davranış Bozuklukları MDR 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler Prof.Dr. EYÜP ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Davranış bozuklukları ve psikopatoloji hakkında genel bilgilerin kazandırılması ve ruh sağlığı bozulmuş bireylere müdahale süreçleri hakkında farkındalık geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Ruhsal bozukluklarının tanımı ve etiyolojisi, DSM V tanı ölçütleri, müdahale yöntemleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikopatolojinin tarihinin bilir ve ruhsal bozukluğu tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Psikopatolojide güncel paradigmaları bilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Kaygı bozukluklarını, etiyolojisini ve tedavisini açıklayabilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Obsesif kompulsif ve ilişkili bozukluklarını, etiyolojisini ve tedavisini açıklayabilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Travma sonrası stres bozukluğu ve akut stres bozukluğunu, etiyolojisini ve tedavisini bilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Disosiyatif bozuklukları, etiyolojisini ve tedavisini bilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Bedensel belirti ve ilişkili bozuklukları, etiyolojisini ve tedavisini bilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
8 Duygudurum bozukluklarını, etiyolojisini ve tedavisini bilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, Psikopatolojinin Tarihi Ve Ruhsal Bozukluğu Tanımlama
2 Psikopatolojide Güncel Paradigmalar (Genetik, Sinirbilim, Bilişsel Davranışçı, Strese Yatkınlık)
3 Kaygı Bozuklukları
4 Kaygı Bozukluklarının Etiyolojisi Ve Tedavisi
5 Obsesif Kompulsif Ve İlişkili Bozukluklar
6 Obsesif Kompulsif Ve İlişkili Bozuklukların Etiyolojisi Ve Tedavisi
7 Travma Sonrası Stres Bozukluğu Ve Akut Stres Bozukluğu
8 Ara sınav
9 Travma Sonrası Stres Bozukluğu Ve Akut Stres Bozukluğunun Etiyolojisi Ve Tedavisi
10 Disosiyatif Bozukluklar
11 Bedensel Belirti Ve İlişkili Bozukluklar
12 Bedensel Belirti Ve İlişkili Bozuklukların Etiyolojisi Ve Tedavisi
13 Duygudurum Bozuklukları
14 Duygudurum Bozukluklarının Etiyolojisi Ve Tedavisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G., & Neale, J. (2017). Anormal psikoloji/psikopatoloji (Çev. Ed. Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel Yayınevi.

Birliği, A. P. (2013). Ruhsal bozuklukların tanımsal ve sayımsal elkitabı, beşinci baskı (DSM-5) tanı ölçütleri başvuru elkitabı. E Köroğlu (Çev. Ed.), Ankara: Hekimler Yayın Birliği.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir X
2 Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir
3 Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak
4 Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme X
5 Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme
6 Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme
7 Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma X
8 Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme
9 Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme
10 Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme
11 Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma X
12 Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama
13 Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme X
14 Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) X
15 Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)