Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Teolojik Temelleri MDR 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK
Dersi Verenler Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Manevi Danışmanlık ve Rehberlik programının manevi içeriklerine temel oluşturacak dini referansları ele alarak maneviyat, rehberlik, danışmanlık, ahlak, başa çıkma gibi konularda bilgi vermeye çalışmak.

Dersin İçeriği

Din ve maneviyat, Genel olarak teolojik bakış açısı ve İslam bakış açısının ortaya koyduğu maneviyat perspektifleri, Tanrı-insan ilişkisinin niteliği, Danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinde maneviyatın etki ve işlevselliği, Din merkezli maneviyat hizmetleri, Manevi bakım ve danışmanlığın ilkeleri, Maneviyat - başa çıkma arasındaki ilişki, Güncel ve gündelik ruhsal problemlere teoloji merkezli yaklaşım

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din ve Maneviyat
2 Maneviyat ve Teolojinin Temel Kavramları
3 Teoloji ve İslam Teolojisinin Bireye Yaklaşımı
4 Teoloji ve İslam Teolojisinin Bireye Etkisi
5 İnanç Gelişimi ve Maneviyat
6 Tanrı - insan İlişkisi ve Maneviyat
7 Manevi Danışmanlığın İlke ve Yöntemleri
8 Ara sınav
9 Maneviyat Anlam ve Başa Çıkma İlişkisi
10 Yaşam Evrelerine Göre Maneviyat ve Başa Çıkma
11 Engellilik ve Manevi Danışmanlığın Etkisi
12 Kader ve Manevi Danışmanlığın Etkisi
13 Dua ve İbadetin Manevi Danışmanlıkta Kullanımı
14 Alternatif Manevi Bakım Uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Jung, C. G. (2001). Doğu Metinlerine Psikolojik Yaklaşım. (Çev. A. Demirhan). İstanbul: İnsan.

Özdoğan, Ö. (2005). Din Psikolojisi ve Manevi Değerler. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 (15), 159-180.

Seyyar, A. (2015). Tasavvufi Sosyal Hizmet Sufilerin Manevi Terapi Yöntemleri. İstanbul: Rağbet.

Ayten, A. (ed.). (2017). Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Teori ve Uygulama Alanları. İstanbul: Dem.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir X
2 Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir X
3 Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak X
4 Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme X
5 Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme X
6 Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme X
7 Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma X
8 Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme X
9 Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme X
10 Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme X
11 Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma X
12 Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama X
13 Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme X
14 Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) X
15 Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 3 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 3 15 45
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6