Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
18. Yy. Türk Müziği Repertuvarı Makam Analizi ve İcra Farklılıkları TMB 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Makam Ontolojisi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FERDİ KOÇ
Dersi Verenler Prof.Dr. FERDİ KOÇ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

18. yy. Türk müziği bestekârlarının eserlerinin makamsal açıdan incelenmesi, muhtelif icracıların kayıtları üzerinde üslup-tavır ve nota farklılıklarına dikkat edilerek icra analizi yapılması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

18. yy Türk müziği bestekârlarından Itrî, Nayî Osman Dede, Tanburi Mustafa Çavuş, Ebubekir Ağa, Neyzen Ali Dede, Kemani Hızır Ağa, Mustafa Kevseri, Enfi Hasan Ağa, Tanburi Zaharya, Dilhayat Kalfa gibi bestekârların eserleri üzerinden makam analizleri ve eserleri seslendiren Safiye Ayla, Alâeddin Yavaşca, Bekir Sıdkı Sezgin, Kani Karaca, Niyazi Sayın, Necdet Yaşar gibi sanatçıların kayıtları üzerinden nota-icra farklılıkları tahlil edilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 18. yy.'da kullanılan makamları öğrenir Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
2 18. yy. Türk müziği icrası üzerine bilgi sahibi olur Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Anlatım, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
3 18. yy. bestekarlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 eserlerin icra farklılıkları üzerinden inceleme yapılmasını öğrenir. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Itri'nin eserlerinin makamsal ve icra farklılıkları açısından incelenmesi Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
2 Itri'nin eserlerinin makamsal ve icra farklılıkları açısından incelenmesi Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
3 Nayî Osman Dede eserlerinin makamsal ve icra farklılıkları açısından incelenmesi Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
4 Tanburi Mustafa Çavuş eserlerinin makamsal ve icra farklılıkları açısından incelenmesi Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
5 Ebubekir Ağa eserlerinin makamsal ve icra farklılıkları açısından incelenmesi Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
6 Neyzen Ali Dede eserlerinin makamsal ve icra farklılıkları açısından incelenmesi Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
7 Ara sınav -
8 Kemani Hızır Ağa eserlerinin makamsal ve icra farklılıkları açısından incelenmesi Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
9 Mustafa Kevseri eserlerinin makamsal ve icra farklılıkları açısından incelenmesi Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
10 Enfi Hasan Ağa eserlerinin makamsal ve icra farklılıkları açısından incelenmesi Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
11 Zaharya (Mir Cemil) eserlerinin makamsal ve icra farklılıkları açısından incelenmesi Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
12 Zaharya (Mir Cemil) eserlerinin makamsal ve icra farklılıkları açısından incelenmesi Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
13 Genel Tekrar Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
14 Genel Tekrar Mevcut Ses kayıtları ve makam öğretimi kitaplarının teminiini
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

TRT repertuvarı, nota arşiv programı, icracıların ses kayıtları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
2 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı alanında uzmanlaşır. X
3 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
4 Türk Müziğinin temel unsurlarını bilir; bağımsız araştırma yapabilir, çalışma sahası ile ilgili konuları yorumlayabilir ve sentezleyebilir. X
5 Bilim ve sanatın gerektirdiği yol (metod) ve yordam(teknik)lara hakimdir. X
6 Türk Müziği bilim uzmanı; kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Sanat alanına sağladığı katkıların yanında, eğitim, estetik ve diğer disiplinlerle ilgili olarak araştırır ve bağlar kurar. X
7 Teknolojik konuları yenilikleri takip eder. Türk Müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
8 Türk Müziğinin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma ve öğretme becerisine sahiptir. X
9 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
10 Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. X
11 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
12 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ödev 1 16 16
Performans Görevi (Uygulama) 2 6 12
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6