Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çini Tasarım İlkeleri CTS 201 3 2 + 4 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SONGÜL ERGÜN
Dersi Verenler Öğr.Gör. SONGÜL ERGÜN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk çini sanatının temel tasarım ve üsluplarının öğrenilmesi.

Dersin İçeriği

Türk çini sanatının temel tasarım ve üsluplarını öğrenilmesi. Sır ve Fırınlama tekniklerinin öğrenimine başlanması.
Geleneksek sanatlar içerisinde çini sanatının dönemlerine göre motifler ve renkler açısında öğrenilmesinin sağlanması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çini tasarım özelliklerini öğrenir. Bireysel Çalışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Ödev, Performans Görevi,
2 Üslup özelliklerini uygular. Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev,
3 Türk çini sanatının dönem özelliklerini araştırır. Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Çini Sanatının teknik ve motifler açısından anlatılması. Hatayi- Penç tasarımlarıyla yapılacak olan çini pano tasarımının çizimine başlanması.
2 Hatayi- Penç Tasarımlarıyla yapılacak olan çini pano tasarımının çizimine devam edilmesi ve eskiz onayının verilmesi.
3 Deseni tamamlanan Hatayi – Penç üsluplu panonun karoya uygulanmaya başlanması.
4 Deseni tamamlanan Hatayi – Penç üsluplu panonun karoya uygulanmasına devam edilmesi.
5 Hatayi – Penç Üsluplu panonun karoya uygulanma işleminin sonlanması. ( 1. Proje notu.)
6 Natüralist Üslup ve Kara Memi Ekolünün anlatımı 40 cm.’lik tabak eskizlerine başlanması
7 Natüralist Üslup ve Kara Memi Ekolünün anlatımı 40 cm.’lik tabak eskizlerine devam edilmesi.
8 Tabak eskizlerine devam edilmesi ve eskiz onayının verilmesi. (Ödev notu için konu verilmesi.)
9 Natüralist Üslup ve Kara Memi Ekolünün anlatımı 40 cm.’lik tabak çalışmasının uygulanmasına başlanması.
10 Rumi motifinin anlatılması ve eskiz çizimlerine başlanması.
11 Ödev alımlarının yapılması. Rumi motifinin eskiz çizimlerine devam edilmesi ve onayı.
12 Rumi motifleriyle yapılacak panonun uygulanmaya başlanması.
13 Rumi motifleriyle yapılacak panonun uygulanmasına devam edilmesi ve Vize notunun verilmesi.
14 On üç hafta boyunca yapılan çalışmaların genel değerlendirmesinin yapılması, eksik konuların tespiti.
Kaynaklar
Ders Notu

Osmanlı Duvar Çinileri. (İstanbul Menkul Kıymetler Borsası yayını.)
Türk tezyini sanatlarında Motifler.(Dr. İnci A. Birol-Prof. Dr. Çiçek Derman.) Gülbenkyan Müzesi Kolleksionu. (Prof. Dr. Sitare Turan Bakır.)

Ders Kaynakları

Azade AKAR-Cahide KESKİNER,Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif,Tercuman Yayınları,İstanbul,1978.
Yıldız DEMİRİZ,İslam Sanatında Geometrik Süsleme, Lebib Yalkın Yayınevi,İstanbul 2000.
Garo KÜRKMAN,Toprak,ateş,sır,tarihsel gelişimi,atölyeleri ve ustaları ile Kütahya çinileri,Suna ve İnanç Vakfı Yayını,İstanbul,2005
Türkiyemiz,Sayı 9,Şubat 1973.
Yaşar ÇORUHLU,Türk Mitolojisinin Anahtarı,Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2000.
Doğan KUBAN,Divriğ Mucizesi,Yapı Kredi Yayınları, 3.Baskı,İstanbul,2003.İstanbul 2003.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 25
1. Ara Sınav 30
1. Proje / Tasarım 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 5 5
Proje / Tasarım 2 10 20
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6