Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzik Tarihi TRH 301 5 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN
Dersi Verenler Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN, Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin müziğin üretimi ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi vererek, onların dünya ve Türk müzikleri arasındaki benzerlik ve farklılıkları kavramalarını sağlamakt, müzik dönelerinin, arasıdaki iç bağlantılarının ve kültür ortamıyla müzisyenlerin kişiliğine ilişkin bütünselliğinin anlaşılmasını sağlayarak, müzik tarihinin çeşitli akımlar, üsluplar arasında yakınlık ve karşıtlıklar içinde geçen süreçlerini kavramalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Müzik kültüründe ve eğitiminde Batı müzik tarihinin yeri ve önemi, Batı müzik tarihinin temek kavramları, Batı müziğinin yaratılmasına ve icrasına ilişkin başlıca kavramlar, Batı müziğinin tarihsel dönemlerinden ve değişik akımlarından seçilmiş başlıca örnekler.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müziğin içsel terminoloji ve kavramlarını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
2 Müziği, kültürler arası bir etkileşim, bireşim bağlamında değerlendirebilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
3 Müziği hem estetik hem de kültürel bir esas olarak kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
4 Güncelleştirilmiş ders ve kaynaklardan yararlanarak; müziğin yorumlama (icrâ) ve teori yönleriyle ilgili pratikleri gerçekleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
5 üzik Bilimleri ile diğer disiplinler (antropoloji, toplumbilim, kültürel çalışmalar, v.b.) arasındaki kuramsal ve metodolojik ilişkileri anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eski çağ medeniyetlerinde müzik kültürü. Mezopotamya ve Anadolu'da müzik kültürü. Çin, Japon, Hint, Tibet kültüründe müzik, müzikle ilgili ikonografik kaynaklar ve çalgılar. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
2 Antik Yunan ve Roma döneminde müzik kültürü, müzik teorisi çalışmaları, müzikle ilgili ikonografik kaynaklar ve çalgılar. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
3 Orta çağ Avrupa'sında sosyal ve kültürel hayatın değerlendirilmesi ve müzik. Müziğin kilisedeki gelişimi. Formlar. Kilise modları. Bizans müzik kültürü ve echoes anlayışı. Ortaçağ saz şairleri: Trubadurlar. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
4 Notre Dame Okulu ve Ars Nova Akımı. Rönesans döneminde Avrupa'da sosyal ve kültürel hayatın değerlendirilmesi ve müzik. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
5 Rönesans dönemi bestecileri ve eserlerinin değerlendirilmesi. Rönesans dönemi müzik teorisi çalışmalarının incelenmesi. Müziğin tarihsel gelişimi ve medeniyetler arası müziğin etkileşimi üzerine değerlendirme. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
6 17. yüzyılda çalgıların gelişmesi ve yeni çalgı müziği türleri. J. Sebastian Bach, G. Friedrich Haendel, G. Philippe Telemann, Antonio Vivaldi, J. Philippe Rameau, Domenico Scarlatti. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
7 Barok Dönem. 17. yüzyıl Avrupa'sında sosyal ve kültürel hayatın değerlendirilmesi ve müziğin bu dönemdeki konumu hakkında bilgilendirme. Opera ve Oratoryo. Almanya'da Dini Müzik. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
8 17. yüzyılda çalgıların gelişmesi ve yeni çalgı müziği türleri. J. Sebastian Bach, G. Friedrich Haendel, G. Philippe Telemann, Antonio Vivaldi, J. Philippe Rameau, Domenico Scarlatti. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
9 Klasik dönem. 18. yüzyılda Avrupa'nın sosyal ve kültürel yaşamı ve müziğin bu çağdaki yeri üzerine bir inceleme: Besteci Klasik dönem. Haydn, Mozart, Beethoven. Müzik formları ve klasik dönem algısı. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
10 19. yüzyıl Avrupa'sında sosyal ve kültürel hayatın değerlendirilmesi ve müziğin bu dönemdeki konumu hakkında bilgilendirme. Romantik dönem bestecileri: Weber, Spohr, Schubert, Berlioz, Mendelssohn, Schuman, Liszt. Operadaki gelişmelerin incelenmesi. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
11 Müzikte ulusal akımlar ve besteciler: Chopin, Smetana, Dvorjak, Janacek, Wagner, Verdi, Brahms, Bruckner, Rubinstein, Thchaikovsky. 19. yüzyılda İskandinav müzik kültürü. Son romantikler: G. Mahler, R. Strauss, Hugo Wolf, Max Reger. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
12 Batılılaşma ve yenileşme hareketlerinin 20. yüzyıl Türk Makam Müziği?ne yansıma ve sonuçları. Cumhuriyet dönemi müzik politikaları. 20. yy müzik eğitim kurumları, müzikoloji ve müzik teorisi çalışmaları, bestecilik ve icra geleneği. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
13 Cumhuriyet ve Batılılaşma hareketlerinin müzik teorisi üzerindeki etkileri. 20. yüzyıl Türk Makam Müziği ve teorisi üzerinde yapılan çalışma ve araştırmalar. 20. yüzyıl bestecilik ve icra, yeni formlar ve türler. Kaynak olarak gösterilen kitaplardan konuların okunması
14 Sunum ve Tartışmalar (21. Yüzyıl Müzik Tarihi) Sunum ve Tartışmalar
Kaynaklar
Ders Notu

Haftalık ders için düzenlenmiş notlar

Ders Kaynakları

 Leyla Pamir; Müzikte Geniş Soluklar,Ada Yay.,Ankara,Tarihsiz.

Cavidan Selanik;Müziğin Tarihsel Serüveni,Doruk Yay.,Ankara,1999

Evin İlyasoğlu;Zaman İçinde Müzik,Yapı Kredi Yay.,İstanbul,1995

Roger Kamıen;Music,McGraw-Hışş Press,USA,2000

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. X
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 12 8 96
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4