Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı I (Ney) CNE 211 3 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek 

Dersin İçeriği

Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. Bireysel Çalışma, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
3 Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
4 Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
5 Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
6 Metot ile ilgili deneyim kazanır. Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
7 Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
8 Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ney'in tanımı yapısı tarihçesi Doç.Dr. Süleyman Erguner ney metodu, Ahmet Kaya neymetodu., vb. neyin tarihi ile ilgili bilgi veren kitapların ve diğer kaynakların taranması
2 Tutuş tekniği, sağ el ve sol el parmakların ney üzerindeki pozisyonu Ney enstrumanının perde yerleri ve değişen uzunlukları göre rahat oturuş pozisyonlarının çalışılması
3 Ney'den ses çıkarma teknikleri Silindirik şeklinde 16-17 mm. çapındaki plastik, ahşap, gibi değişik metallerden oluşan ve değişik uzunluklardaki borular ile ses çıkarma egzersizleri yapılması
4 Nefes şiddetiyle değişen ses kademelerinin tanınması, 2.Kademe ses bölgesinin çalışılması Silindir şeklinde bir boş boru üzerinde 2. kademe çalışmaları
5 3.kademe sesler Silindir şeklinde bir boru ile 3. kademe çalışmaları
6 Segah İlahi (şol cennetin ırmakları) Segah makam dizisi hakkında genel bilgi ve segah makamı ile ilgili müzik kayıtlarının dinletilmesi
7 1. kademe sesler Silindir şeklinde 30-35 cm uzunluğunda bir boru ile sıcak nefes çalışmaları
8 1.kademe sesler ile ilgili karışık etüt çalışmaları Dem seslerle ilgili ney kayıtlarının ev ödevi olarak dinlenmesi
9 Öğrenilen bilgilerin tekrarı Segah makamı ile ilgili örnek eserlerin dinlenmesi ev ödevi olarak segah makamında bestelenmiş ilahi ve saz eserlerinin araştırılması
10 Aynı sesi veren farklı pozisyonlarla ilgili etütler Ney'deki notaların yerleri ve frekans farklılıkları ile ilgili çalışmaların araştırılması, farklı bölgelerden aynı frekanstaki notaların tespit edilmesi
11 Pozisyonlarla ilgili parmak çalışmalar Ney'de kullanılan parmakların numaralandırılması ve Ney üzerindeki pozisyonları ve Ney'in deliklerinin kapatılma şekilleri
12 Geçilen egzersizlerdeki müzik işaretleri Türk Musikisinde kullanılan değiştirme işaretleri tablosunun evde çalışılması ve bu işaretlerin porte üzerindeki yerleri
13 Öğrenilen değiştirme işaretleri ile ilgili egzersizler Basit makamlarda kullanılan bütün değiştirme işaretlerini tanıma
14 Genel tekrar Bu dönemde öğrenilen bütün bilgilerin evde çalışalarak gelinmesi ve sözlü ve uygulamalı sınav yapılması
Kaynaklar
Ders Notu

Yrd.Doç.Dr.Süleyman Erguner Ney metodu, İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu, 1.Baskı, 1500 Adet İStanbul, 2017, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu 

Ders Kaynakları

ÖZALP, Nazmi, Türk Musikisi Beste Formları, TRT TSM Arşivi, Türk Musikisi ders notları ve Enstrümanla ilgili kayıtlar, bantlar, AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur.
2 Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir.
3 Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
6 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
7 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir.
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
9 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir.
10 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
11 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4