Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Halk Müziği Solfej ve Nazariyatı I THS 101 1 2 + 2 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. MEHMET DER
Dersi Verenler Arş.Gör. MEHMET DER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Halk Müziğinde kullanılan makamsal yapıları öğrenebilme, Duyulan seslerin notasal karşılığını ve sürelerini yazabilme.

Dersin İçeriği

Halk ve müzik kavramlarından yola çıkarak; müzikte kullanılan sesli ve sessiz süre değerlerini tanımak, uygulamak, bu uygulama sırasında ses değiştiricilerden hareketle Türk Halk Müziğinde sıklıkla kullanılan makamsal yapıları (Hicaz, Hüseyni, Saba, Hicazkâr, Nihavend, Rast ve Evç) tanımak, bu tanıma sırasında nota okumayı (deşifre) hızlandırmak ve nota yazmaya (dikte) hazırlık yapmak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müzik ve Halk kavramlarını karşılaştırır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Türk Halk Müziğindeki geçerli tanımları kullanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Temel nota bilgilerini uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Türk Halk Müziğinde kullanılan dizileri kullanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sanat nedir?, Müzik nedir?, Halk nedir?, Türkü nedir?, Türkülerin oluşum süreci nasıldır?Porte, Notaların ses değerleri, notaların ritim değerleri
2 Solfej yapılırken dikkat edilecek hususlar, örnek etüt okumaları Etüt 1, 2, 3, 4.
3 3'lü aralık çalışması. Etüt 5, 6, 7, 8, 9.
4 4'lü aralık çalışması. La-Re aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 10, 11, 12, 13, 14.
5 5'li aralık çalışması. La-Mi aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik, 8'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 15, 16, 17, 18, 19.
6 6'lı aralık çalışması. La-Fa aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik, 8'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 20, 21, 22, 23, 24.
7 7'li aralık çalışması. La-Sol aralığındaki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 4'lük, 2'lik, 8'lik sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 25, 26, 27, 28, 29.
8 Rast makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 30, 31, 32, 33, 34.
9 Hicaz makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki naturel seslerden oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 35, 36, 37, 38, 39.
10 Evc makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 40, 41, 42, 43, 44.
11 Nihavend makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 45, 46, 47, 48, 49.
12 Hicazkâr makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 50, 51, 52, 53, 54.
13 Hüseyni makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 60, 61, 62, 63, 64
14 Saba makamına benzer yapının Türk halk müziğindeki kullanımı. 1 oktav içerisindeki tampere sistem notalarından oluşan tek ses diktesi ve 8'lik, 16'lık sürelerin ritm diktesi çalışması. Etüt 60, 61, 62, 63, 64
Kaynaklar
Ders Notu

DEMİR, Sertan; Yayımlanmamış ders notu,

Ders Kaynakları

Demir, Sertan (2013); Türk Halk Müziği Solfejine Giriş, Usar Yay., İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. X
2 Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
3 Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. X
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
5 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
6 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
7 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. X
10 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. X
11 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 2 2 4
Performans Görevi (Uygulama) 1 8 8
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6