Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Vı (Ney) CNE 306 6 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Kendi başına egzersizler yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar. Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geçmiş dönem tekrarı Bir önceki dönemde öğrenilen konuların çalışılarak gelinmesi, öğrenilen usullerin tekrar edilmesi, öğrenilen makamların ve yorum tekniklerinin çalışılarak gelinmesi
2 Kürdili Hicazkar makamı Tatyos Efendi “Kürdili Hicazkar Peşrev” Kürdili Hicazkar makamı hakkında genel bilgiler, Kürdili hicazkar makamı ile ilgili ses kayıtlarının dinlenmesi bu makamda beste veren bestecilerin araştırılması
3 Kürdili Hicazkar Saz semai 1.ve 2. Hane Rast perdesi üzerinde hicaz geçkisi uygulaması için etütler çalışılması, kürdili hicazkar saz semaisinin 1. ve 2. hanesinin ezberlenmesi
4 Kürdili Hicazkar Saz semai 3. Ve 4. Hane Yürük semai usulü hakkında genel bilgiler, 10 zamanlı usullerden 6 zamanlı usullere geçiş alıştırmaları
5 Şehnaz Makamı, Kemani Ali Ağa Şehnaz Peşrev Şehnaz makamı hakkında genel bilgiler Kemani Ali Ağa'nın Şehnaz peşrevi
6 Zeki Arif Ata Ergin Şehnaz Şarkı “Beni Ateşlere Salan”
7 Eser analizi tekrarı ve yorumlaması Eserin müzikal analizinin yapılması radyo kayıtlarının dinletilmesi
8 Süsleme Teknikleri Eser üzerinde Niyazi Sayın Ekolünün uygulanması, yanak vibrasyonu ve diğer süslemelerin eser üzerinde değerlendirilmesi
9 Süslemelerle ilgili etüt çalışmaları Saz eserleri ve şarkılarla ilgili Ney'de yapılabilecek süslemelerle ilgili parmak egzersizleri ve etütlerinin çalışılması
10 Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları Parmak numaralarının yeniden hatırlanarak eser üzerinde yazılan parmak numaralarına uygun olarak parmak egzersizleri çalışmaları yapmak
11 Örnek eserlerle ilgili kayıtlar Kürdili hicazkar ve Şehnaz makamları ile ilgili örnek eser kayıtlarının bulunarak dinlenmesi
12 Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılması Bulunan örnek eser kayıtlarının birbiri ile karşılaştırılarak analiz edilmesi, kronolojik sıraya göre değişen özelliklerinin incelenmesi
13 Örneklerin verilmesi Bu makamlarla ilgili bulunan eserlerin dışında, yeni usullerde yazılmış seyir örneklerinin verilmesi
14 Genel tekrar Bu dönemde öğrenilen bütün konuların değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Yrd.Doç.Dr. Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, 

Ders Kaynakları

ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar
AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur.
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Kısa Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Toplam İş Yükü 102
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,08
Dersin AKTS Kredisi 4