Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı III (Kaval) CKV 203 3 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kaval üzerindeki notaların yerlerini bilir ve uygulamada hangi pozisyonun kullanıldığını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Kavalda vibrasyon tekniklerini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Kavalda değişik üfleme tekniklerini icra eder. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Yahyalı kerem dizisi hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Kavalda 1.pozisyon ile 2.pozisyon icralarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Türk müziği unsurlarını birbirleri ile ilişkileri bakımından ele alır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 6/8 Usullerde kaval üfleme teknikleri 6/8 Kalıptaki usullerin tanımı ve bunlarla ilgili etüt çalışmaları
2 Bahçası var bağı var Bahçası var bağır var isimli türkünün bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması
3 Temir Ağa Sivas İmranlı yöresine ait Temir Ağa isimli türkünün bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması
4 Dalgalan Daldan aşağı 6/8 lik usul kalıbında yazılmış olan bu türkünün önce bona olarak okutulması daha sonra solfejinin okutulması
5 Portakalım Tekerlendi İçel (Silifke) yöresine ait bu türkünün önce bona olarak okutulması ve daha sonra solfejinin yapılyması
6 2/4, 4/4, gibi basit usullerle kerem dizisi çalışmaları, örnek eserler Küstürdüm barışamam, 2/4 ve 4/4 gibi basit usullerin yapılarının incelenmesi, Türk Halk Müziğindeki çoğunluğunun istatistik olarak ortaya konulması
7 Kavalda 1. ve 2. pozisyon ses dizileri Kavalda uygulanan 1. ve 2. pozisyonlar hangileri, bunların porte üzerinde gösterilmesi ve basit egzersizler
8 İzmirin Kavakları Türk sanat müziğinde Çârgâh dizisi ne demektir, hangi perdeyi ifade eder, dizisi nasıldır gibi nazari bilgiler
9 Al Mendil Sende Kalsın Türkünün öncelikle bona olarak okutulması, daha sonra solfejinin yapıldıktan sonra kaval ile icrasına geçilmesi
10 Teknik ve Melodik Uygulamalar 2/4, 4/4, ve karma usullerde öğrenilen türkülerin incelenmesi, TRT uşşak dizisine benzeyen türkülerin tespiti
11 Kavalda vibrasyon teknikleri Vibrasyon ne demektir, Türk müziği ve Batı müziğindeki üflemeli çalgılarda vibrasyon nasıl yapılmaktadır.
12 2/4 ve 4/4 değerlerdeki notalarda vibrasyon uygulamaları 2/4 ve 4/4 lük değerde yazılan bir nota üzerinde vibrasyon yerlerinin belirlenmesi, hangi notalara yakışıp yakışmadığının tesbit edilmesi
13 Karışık değerde yazılmış notalardan oluşan etütler ile vibrasyon uygulamaları Basit ve Aksak usullerde yazılmış etütler üzerinde vibrasyon tekniklerinin uygulanması
14 Genel Tekrar Dönem başından itibaren öğrenilen konuların sınav yoluyle tekrar edilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı,  Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, 

Ders Kaynakları

TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ ,  Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur.
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur.
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4