Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Barajlar YES 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERTAN BOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Grv. Mustafa Özsağır

Arş. Grv. Kadir Kocaman

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Su kaynaklarından ekonomik olarak istifade edilmesi açısından Hidroelektrik Enerji Üretiminin rolü çok büyüktür. Zira hidroelektrik enerji, ülke kaynaklarının kullanılması ile üretildiği için, dışa bağımlı değildir. Dünyada ve Türkiye’ de çeşitli yenilenebilir enerji kaynakları arasında hidrolik gücün büyük bir paya sahip olduğu bilinmektedir. TEİAŞ 2013 verilerine göre %34.8 ile Türkiye’nin en büyük kurulu enerji gücü hidrolik enerji ile sağlanmaktadır. Bu temel bilgiler ışığında söz konusu dersin amacı; hidrolik enerji kaynağını üretme amacı ile yapılan barajların yenilenebilir enerji kaynakları arasındaki önemi, baraj yeri ve tipi seçimi, baraj güvenliği gibi alanlarda bazı temel konuların öğretilmesidir. 

Dersin İçeriği

Baraj ve hidroelektrik santrallere giriş, Baraj ve hidroelektrik santrallerin tarihsel gelişimi, Türkiye’ de baraj mühendisliği, Hidrolik enerjinin elektrik enerjisine dönüşümü, Baraj tipleri, Baraj yeri ve rezervuar alanında yapılan çalışmalar, Baraj yeri seçimi, Baraj rezervuar alanı, Baraj ve hidroelektrik santral sanat yapıları, Baraj gövdesi, Savaklar, Su alma yapıları, Baraj güvenliği. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Barajları tanır ve sınıflandırır Anlatım, Sınav, Ödev,
2 Baraj yerinde yapılacak mühendislik çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Baraj rezervuar alanında yapılacak mühendislik çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
4 Baraj ve hidroelektrik santral sanat yapıları hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Baraj güvenliği hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Baraj ve hidroelektrik santrallere giriş
2 Baraj ve hidroelektrik santrallerin tarihsel gelişimi
3 Türkiye’ de baraj mühendisliği
4 Hidrolik enerjinin elektrik enerjisine dönüşümü
5 Baraj tipleri
6 Baraj yeri ve rezervuar alanında yapılan çalışmalar
7 Baraj yeri seçimi
8 Baraj rezervuar alanı
9 Ara sınav
10 Baraj ve hidroelektrik santral sanat yapıları
11 Baraj gövdesi
12 Savaklar
13 Su alma yapıları
14 Baraj güvenliği
Kaynaklar
Ders Notu

Sabis Sistemine Yüklenmektedir

Ders Kaynakları

George S. Steffen, Samuel M. Candelaria, David Stapledon, Graeme Bell, Mark Foster, “Geotechnical Engineering of Dams”, CRC Press, London, (2014).

Bikash Pandey, Ajoy Karki, “HYDROELECTRIC ENERGY, Renewable Energy and the Environment”, CRC Press, Boca Raton, (2016).

Bryan Leyland, “Small Hydroelectric Engineering Practice” 1st Edition, CRC Press/Balkema (2014) 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular.
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir.
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir.
10 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 20
1. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 24 24
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Ödev 1 12 12
Kısa Sınav 1 8 8
Final 1 24 24
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6