Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
19. Yy. Türkiye’Sinde Fikir Hareketleri ve Basın GZT 517 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MİKAİL UĞUŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. MİKAİL UĞUŞ,
Dersin Yardımcıları

Türkiye'deki fikir hareketleri bağlamında basının rolünü ve sorumluluklarını irdeler ve bu açıdan basın, siyaset ve toplum ilişkisini bilir. Program yeterliliklerine dersin öğrenme çıktıları en yüksek düzeyde katkı sağlamaktadır.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı, Türkiye'deki fikir hareketleri bağlamında basının rolünü ve sorumluluklarını irdelemek ve bu açıdan basın, siyaset ve toplum ilişkisini ortaya çıkartmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında, Osmanlı Devleti’nin 19. yüzyıldaki siyasi, ekonomik arka planına dair bilgi verilecek ve bu doğrultuda oluşan toplumsal yapı, husule gelen fikir akımları ve özellikle 20. yüzyılın başında siyasi arenada yaşanan hareketlilik, farklı düşüncelere mensup aydınlarca teşkil olunan siyasi partiler, örgütler, bunların amaçları ve fikirlerini yaymak amacıyla yürüttükleri basın faaliyetlerine değinilecektir. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci dünyada hangi ekonomik, siyasi ve sosyo-kültürel şartların zorlamasıyla kitle iletişimin, özellikle yazılı basının ortaya çıktığına ve gelişimine dair bilgi sahibi olacaktır. - Türkiye’de hangi ekonomik, siyasi ve sosyo-kültürel şartların zorlamasıyla kitle iletişimin, özellikle yazılı basının ortaya çıktığına ve gelişimine dair bilgi sahibi olacaktır. - Öğrenci Türkiye’nin yakın tarihine dair bilgi sahibi olacaktır. - Bu sayede gazeteci adayı olan öğrencilerin geçmişteki kişi, kurum ve yaşanmış olaylarla günümüzdeki bir kısım kişi, kurum ve olaylar arasında bağlantı kurma, karşılaştırma ve doğru yorumlar getirebilmelerine katkı sağlanabilecektir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye’de Gazetecilik faaliyetlerinin geç başlamasının nedenleri
2 İlk gazeteler: Yabancı Dilde ve Türkçe
3 Tanzimat Dönemi Gazeteciliği. Osmanlı Devletinde siyasi, ekonomik, toplumsal durum. Basın faaliyetleri: Yurt içi, yurtdışı (Yeni Osmanlılar), gazeteciler ve tartıştıkları meseleler
4 Tanzimat Dönemi Gazeteciliği. Osmanlı Devletinde siyasi, ekonomik, toplumsal durum. Basın faaliyetleri: Yurt içi, yurtdışı (Yeni Osmanlılar), gazeteciler ve tartıştıkları meseleler
5 Tanzimat Dönemi Gazeteciliği. Osmanlı Devletinde siyasi, ekonomik, toplumsal durum. Basın faaliyetleri: Yurt içi, yurtdışı (Yeni Osmanlılar), gazeteciler ve tartıştıkları meseleler
6 Meşrutiyet dönemi basını (1876-1908) Siyasi, ekonomik, toplumsal durum. Yurt içi, yurtdışı (Jön türk basını), gazeteciler ve tartıştıkları meseleler
7 Ara Sınav
8 Meşrutiyet dönemi basını (1876-1908) Siyasi, ekonomik, toplumsal durum. Yurt içi, yurtdışı (Jön türk basını), gazeteciler ve tartıştıkları meseleler
9 İkinci Meşrutiyetin ilanı sonrası basın (1908-1918) Siyasi ortam, yeni kurulan partiler, meclis çalışmaları vb. Basın faaliyetleri, gazeteciler ve tartıştıkları meseleler
10 İkinci Meşrutiyetin ilanı sonrası basın (1908-1918) Siyasi ortam, yeni kurulan partiler, meclis çalışmaları vb. Basın faaliyetleri, gazeteciler ve tartıştıkları meseleler
11 İkinci Meşrutiyetin ilanı sonrası basın (1908-1918) Siyasi ortam, yeni kurulan partiler, meclis çalışmaları vb. Basın faaliyetleri, gazeteciler ve tartıştıkları meseleler
12 İkinci Meşrutiyetin ilanı sonrası basın (1908-1918) Siyasi ortam, yeni kurulan partiler, meclis çalışmaları vb. Basın faaliyetleri, gazeteciler ve tartıştıkları meseleler
13 Milli Mücadele Dönemi
14 Cumhuriyetin ilk yılları basın (Harf devrimine kadar)
Kaynaklar
Ders Notu

Öğrenci dünyada hangi ekonomik, siyasi ve sosyo-kültürel şartların zorlamasıyla kitle iletişimin, özellikle yazılı basının ortaya çıktığına ve gelişimine dair bilgi sahibi olacaktır. - Türkiye’de hangi ekonomik, siyasi ve sosyo-kültürel şartların zorlamasıyla kitle iletişimin, özellikle yazılı basının ortaya çıktığına ve gelişimine dair bilgi sahibi olacaktır. - Öğrenci Türkiye’nin yakın tarihine dair bilgi sahibi olacaktır. - Bu sayede gazeteci adayı olan öğrencilerin geçmişteki kişi, kurum ve yaşanmış olaylarla günümüzdeki bir kısım kişi, kurum ve olaylar arasında bağlantı kurma, karşılaştırma ve doğru yorumlar getirebilmelerine katkı sağlanabilecektir. 

Ders Kaynakları

Osmanlı'dan 21.yüzyıla Basın Tarihi Orhan Koloğlu

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)