Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer ECE 500 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK
Dersi Verenler Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Araştırma sürecini incelemek, problem durumunu belirleyebilmek, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini tanımlayabilmek, örneklem durumunu belirleyebilmek, yöntemlere bağlı kullanılabilecek ölçme araçlarını belirleyebilmek, bilimsel araştırmalarda etik davranışlar hakkında bilgi edinmek, belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırmanın temelleri,  bilimsel araştırmalarda amaç ve problem tanımlama, bilimsel araştırmalarda örneklem seçimi,  nicel araştırma yöntemleri, nitel araştırma yöntemleri, karma yöntem araştırması, bilimsel araştırmalarda etik.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Erken çocukluk eğitimi alanında uzmanlık gerektiren sorunlara ilişkin, nicel ve/veya nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırmalar yapabilir, uygulama yapabilir, çözümler üretebilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel araştırmanın temelleri
2 Problemi tanımlama / Örnekleme yöntemleri
3 Nicel araştırmalar - Nicel veri toplama araçları
4 Deneysel araştırma yöntemi
5 Tarama yöntemi
6 İlişkisel (korelasyonel) araştırma yöntemi
7 Nedensel karşılaştırma - Meta analizi
8 Nitel araştırmalar - Nitel veri toplama araçları
9 Etnografik araştırma
10 Durum çalışması
11 Olgu bilim araştırması
12 Gelişimsel araştırma
13 Eylem araştırması
14 Karma yöntem araştırması – Bilimsel araştırmada etik
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik, İlkeler. Ankara: PegemA Yayıncılık.

Ekiz, D. (2003).Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Anı Yayıncılık, Ankara.

Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım

Kuş, E. (2005). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık, Ankara.

Silverman, D. (1997). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications.

Yıldırım, A, Şimşek, H.(1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul öncesi dönemdeki çocukların gelişimini anlamak için temel teorik bilgilere sahip olur.
2 Okul öncesi çocukların öğrenme ihtiyaçlarını değerlendirebilecek ve bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak öğrenme stratejileri geliştirir.
3 Farklı erken çocukluk eğitimi uygulamalarında gelişimsel özellikleri belirler.
4 Okul öncesi eğitimde kullanılan öğretim yöntemlerini anlar ve uygular.
5 Kültürel çeşitlilik, dil çeşitliliği ve kültürlerarası eğitim gibi güncel konuları erken çocukluk eğitimi bağlamında anlar.
6 Erken çocukluk eğitimine karşı yeni bakış açıları edinir.
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 20 20
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6