Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Ahlak ve Etik EBB 308 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KARATAŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN, Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KARATAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere eğitim-öğretim sürecinde etik ve iş ahlakı duyarlılığının kazandırılması için gerekli teorik ve pratik donanımın kazanılması

Dersin İçeriği

Ahlak ve etiğe ilişkin temel kavram ve teoriler; etik, iş ve meslek etiği; öğretmenlik mesleğinin sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleri; eğitim ve öğrenme hakkı; öğretim, ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler; okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları; etik teoriler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Etik ve ahlak arasındaki farkı izah edebilme Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 İş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
3 Eğitimde ahlaki ve etik sorumluluk anlayışı edinebilme. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje / Tasarım,
4 Bilimsel etik anlayışı içerisinde eğitimde karşılaşılabilecek sorunlara çözüm önerebilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler
2 Etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği;
3 Sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği
4 Eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler
5 Eğitim paydaşlarıyla ilişkilerde etik ilkeler
6 Eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları;
7 İş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar
8 Ara Sınav
9 Türkiye’de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler
10 Okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları
11 Okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar
12 Ahlaki/ etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen
13 Öğrenci ödevlerinin değerlendirilmesi
14 Öğrenci ödevlerinin değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 

İlgan, R. ed. (2022). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık

Kılıç, R. (2022). Ahlak Felsefesi (Etik). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık

Oral, B. ed. (2022). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Erdem, A.R. ve Şimşek, S. ed. (2022). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Lisans Yayıncılık.

Ada, S. ve Silman, F. ed. (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 48 48
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 81
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,24
Dersin AKTS Kredisi 3