Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim OEB 348 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BİLGİÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Dersin amaçları:

* Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak.

* Özel gereksinimli olma nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırmak.

* Başarılı bütünleştirme/kaynaştırma uygulamaları hakkında bilgi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Özel eğitimin tanımı ve temel ilkeleri; özel gereksinimli  öğrencilerin özellikleri; özel gereksinimli  öğrencilerin sınıftaki durumları, özel gereksinimli  öğrencilerin diğer öğrencilerle olan sosyal ilişkileri ve öğretim durumları; kaynaştırma uygulamalarında öğretim programları, programın amaçları ve uygulanması; kaynaştırma programının bireyselleştirilmiş eğitim programları ile desteklenmesi; kaynaştırma eğitimine ilişkin yöntem ve teknikler; yarı zamanlı ve tam zamanlı kaynaştırma uygulamaları ve değerlendirme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları tanımı ve tarihçesi, özel eğitim ortamları ve yerleştirme seçeneklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları yasal dayanakları hakkında bilgi verir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
3 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurların neler olduğunu ve neden önemli olduklarını gerekçeleriyle birlikte açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
4 Özel gereksinimli bireylerin sınıflandırılmasını örnek uygulamalarla açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
5 Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri hakkında bilgi verir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
6 Bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlar. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
7 Öğretimsel uyarlamalar hakkında bilgi verir. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları tanımı ve tarihçesi, özel eğitim ortamları ve yerleştirme seçenekleri. Ders slaytları ilgili bölüm
2 Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları yasal dayanakları. Ders slaytları ilgili bölüm
3 Özel gereksinimli öğrencilerin sınıflandırılması. Ders slaytları ilgili bölüm
4 Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri (Zihinsel Yetersizlik). Ders slaytları ilgili bölüm
5 Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri (Otizm Spektrum Bozukluğu). Ders slaytları ilgili bölüm
6 Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri (Öğrenme Güçlüğü). Ders slaytları ilgili bölüm
7 Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri (Görme-İşitme-Fiziksel Yetersizlik Durumları, Dil ve İletişim Bozukluğu). Ders slaytları ilgili bölüm
8 Ara sınav Ders slaytları ilgili bölüm
9 Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri (Üstün Yetenekliler) Ders slaytları ilgili bölüm
10 Bireyselleştirilmiş eğitim planı ve öğretimin bireyselleştirilmesi. Ders slaytları ilgili bölüm
11 Öğretimsel uyarlamalar (Fiziksel Uyarlamalar ve Amaç Uyarlamaları) Ders slaytları ilgili bölüm
12 Öğretimsel uyarlamalar (Sunum Uyarlamaları) Ders slaytları ilgili bölüm
13 Öğretimsel uyarlamalar (Değerlendirme Uyarlamaları) Ders slaytları ilgili bölüm
14 Final sınavı Ders slaytları ilgili bölüm
Kaynaklar
Ders Notu

* Diken, İ. H. (Edt.). (2008). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Students with Special Needs and Special Education). Ankara: Pegem Akademi.
* Akçamete, A. G. (2010). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim  (Students with special needs in general education schools and special education). (3. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık. 

Ders Kaynakları

Turnbull, A. P., Turnbull, H. R., & Wehmeyer, M. L., (2010). Exceptional lives: Special education in today's schools. Upper Saddle River, N.J: Merrill.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İngilizce öğretim süreçlerini planlar. X
2 İngilizce öğretimine uygun ortamlar organize eder. X
3 İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynakları eleştirel bir gözle değerlendirir. X
4 İngilizce öğretimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. X
5 İngilizce öğretiminde kullanılabilecek yazılım ve teknolojik kaynakların uygunluğuna karar verir. X
6 Öğrencilerin bireysel özelliklerini göz önünde bulundurarak uygun öğrenme stratejilerini seçer. X
7 Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirir.
8 Ölçme araç ve gereçlerini etkili bir biçimde kullanır X
9 Toplumun ekonomik, sosyal, eğitimsel ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretir. X
10 Öğretmenlik mesleki yeterliliklerine ne derece sahip olduğunu irdeler. X
11 Alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
12 Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme sürecinde kültürlerarası iletişimin önemine ilişkin düşüncelerini aktarır.
13 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan bilgiye ulaşma yollarını anlatır. X
14 Yabancı dil testleri geliştirir.
15 İngilizcenin günlük yaşamda kullanılmasını geliştirecek özgün etkinlikler tasarlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 12 12
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5