Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi SBE 005 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Nitelikli Ölçme

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; sosyal bilgiler öğretmen adaylarının  eğitim öğretim sürecinde kullanılan ölçme ve  değerlendirme yöntemlerinin kullanımı konusundaki farkındalıklarını, bilgi ve becerilerini geliştirmek ve  öğrenci başarısını değerlendirmede dikkat etmesi gereken hususları benimsemelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği

Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri; geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar; öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kâğıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri; öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve not verme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ölçme ve değerlendirmenin öğrenme sürecine katkısının farkında olur. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmek amacı ile kullanacağı farklı özellikteki ölçme araçlarını tanır. Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Dersin ve kazanımın özelliklerine uygun ölçme aracı geliştirir. Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Geliştirdiği ölçme aracını sınıf içi öğrenmeleri değerlendirme amacı ile doğru bir şekilde kullanır. Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar Kaynak taraması yapılacak
2 Eğitim süreci ve ölçme değerlendirme ilişkisi Kaynak taraması yapılacak
3 Başarı değerlendirme yaklaşım ve modelleri Kaynak taraması yapılacak
4 Ölçme araçlarının temel özellikleri Kaynak taraması yapılacak
5 Geleneksel ölçme araçları: Yazılı-sözlü sınavlar, Seçmeli testler Kaynak taraması yapılacak
6 Geleneksel ölçme araçları: Duyuşsal ve Psikomotor Ölçme araçları Kaynak taraması yapılacak
7 Geleneksel ölçme araçlarının Sorunları ve Sınırlıkları
8 Ara Sınav Kaynak taraması yapılacak
9 Modern (Alternatif) ölçme ve değerlendirme anlayışı temel kavram ve prensipleri: Öğrenciyi çok yönlü tanıma ve performans Kaynak taraması yapılacak
10 Performans Değerlendirme: Rubrik, Öğrenci ürün dosyası Kaynak taraması yapılacak
11 Özdeğerlendirme-Akran Değerlendirmesi, Görüşme, Gözlem Kaynak taraması yapılacak
12 Ödev-Proje değerlendirme, Tanılayıcı ağaç, Yapılandırılmış grid, Kelime ilişkilendirme testi Kaynak taraması yapılacak
13 Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi: Ölçütler ve çok yönlü karar verme süreçleri, not verme Kaynak taraması yapılacak
14 Ortaokul öğretim programında başarı değerlendirme uygulamaları Öğretim Programlarının İncelenmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Powerpoint slaytları

Ders Kaynakları

Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme konulu kitaplar ve akademik kaynaklar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır.
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)