Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Eğitimi SBE 001 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı çevre eğitimi ile ilgili temel kavramları ve olguları kavratmak, çevre ile ilgili konulara global bakış açısı kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Temel ekolojik kavram ve ilkeler, ekosistemler, besin zincirleri, besin ağı, habitat, rekabet; ortak yaşam ve karşılıklı yaşama, enerji akışı, maddenin dolaşımı, nüfus artışı, ekolojik etki, erozyon, toprak ve su kaynakları, çevre duyarlılığı, dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmalar, kurum ve kuruluşlar; ortaöğretim programlarında çevre eğitimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel ekolojik kavramları ve ekolojinin kuralları ve ilkeleri genel açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
2 Yaşam birliklerini ve temel biyolojik ilişkileri genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
3 Ekosistem kavramını, ekosistemi oluşturan unsurları ve ekosistemlerin genel özelliklerini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
4 Dünya'da ve Türkiye'de çevre konusunda çalışma yapan bazı kuruluşların çalışmalarını genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
5 Çevre eğitimini ve Türk Eğitim Sistemindeki öğretim programlarında çevre eğitimini genel olarak değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav,
6 Dersle ilgili bir konuda belirlenen kurallara göre ödev hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çevre, ekoloji kavramları. Ekolojinin konulara yaklaşımı. Ekoloji dalları, Ekolojinin kuralları ve ilkeleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
2 Ekoloji ile ilgili terimler. Sistemler ve geri bildirimler. Ekosistemler. Ekosistemin unsurları İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
3 Besin zinciri ve besin ağı. Ekolojik piramitler. Biyolojik birikim. Sınırlayıcı etken ilkesi İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
4 Yaşam birlikleri. Popülâsyonlar ve özellikleri. Komuniteler ve özellikleri. Ekosistemde biyolojik ilişkiler İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
5 Ekosistemde biyolojik ilişkiler İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
6 Ekosistemde biyolojik ilişkiler. Ekosistemlerin adlandırılması. Ekosistemlerin genel özellikleri. Ekosistemde doğal denge Ekosistemlerdeki canlı ve cansız unsurların temel işlevleri: Enerji döngüsü İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
7 Ara sınav
8 Madde döngüleri, popülasyon denetimi İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
9 Ekosistemlerin özelliğini belirleyen unsur ve etkenler: Karasal ekosistemler. Toprak biyomları İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
10 Sucul ekosistemler. Tuzlu su ekosistemleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
11 Biyomlar İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
12 Çevre Etki Değerlendirme (ÇED) Çalışması. Toprak Erozyonu İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
13 Çevre koruma konusunda çalışma yapan bazı kuruluşlar. Çevre eğitimi İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
14 Türkiye’de çevre eğitimi İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

*Yıldız, K., Sipahioğlu, Ş. ve Yıldız, M., Çevre Bilimi ve Eğitimi.  2.bs.,  Gündüz Eğitim ve Yayıncılık,  Ankara, 2009.  

*Aydoğdu, M. ve Gezer, K. (Editörler), Çevre Bilimi, 4. baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2009.

*Sevinç, V. (Editör), Eğitim Fakülteleri İçin Genel Çevre Bilimi. Maya Akademi Yayınları, Ankara, 2009.

*Kocataş, A., Ekoloji ve Çevre Biyolojisi.  12. basım, Dora Yayınları, Bursa, 2012.

*Kışlalıoğlu, M. ve Berkes, F., Ekoloji ve Çevre Bilimleri.  2. basım, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1994.

* Kışlalıoğlu, M.ve Berkes, F., Çevre ve Ekoloji. Geliştirilmiş yeni basım 5. Basım,  Remzi Kitabevi, İstanbul, 1995.  

*Stiling, P.D., Ecology: Theories And Applications. 2nd ed., Prentice-Hall, New Jersey, 1992.

*Odum, E.P. ve Barrett, G.W., Ekolojinin Temel İlkeleri (Çeviri editörü: Kani Işık). Palme Yayıncılık, Ankara, 2008.  

*Şişli, M. N., Çevre Bilim Ekoloji.  2. basım, Gazi Büro Kitabevi, Ankara, 1999.

*Spurgeon, R., Ekoloji (çeviri Deniz Yurtören). 16. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2001.

*Doğan, F., Uygulamalı Çevre Bilimi ve Çevre Epidemiyolojisi. Ege Üniversitesi, İzmir, 1998.  

*Keleş, R. ve Hamamcı, C., Çevrebilim. 3. basım, İmge,  Ankara, 1998.  

*Bozkurt, O. (Editör), Çevre Eğitimi. 7.Baskı, PEGEM Yayıncılık, Ankara, 2022.

*Çepel, N., Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri. 3. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2008.

*Muslu, Y., Ekoloji ve Çevre Sorunları. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2000.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir X
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4