Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Ahlak ve Etik EBB 308 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KARATAŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN, Dr.Öğr.Üyesi MERYEM KARATAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere eğitim-öğretim sürecinde etik ve iş ahlakı duyarlılığının kazandırılması için gerekli teorik ve pratik donanımın kazanılması

Dersin İçeriği

Ahlak ve etiğe ilişkin temel kavram ve teoriler; etik, iş ve meslek etiği; öğretmenlik mesleğinin sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleri; eğitim ve öğrenme hakkı; öğretim, ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler; okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları; etik teoriler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Etik ve ahlak arasındaki farkı izah edebilme Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 İş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
3 Eğitimde ahlaki ve etik sorumluluk anlayışı edinebilme. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje / Tasarım,
4 Bilimsel etik anlayışı içerisinde eğitimde karşılaşılabilecek sorunlara çözüm önerebilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ahlâk ve etikle ilgili temel kavramlar ve teoriler
2 Etik ilke, etik kural, iş ve meslek ahlakı/etiği;
3 Sosyal, kültürel, ahlaki, etik yönleriyle öğretmenlik mesleği
4 Eğitim ve öğrenme hakkı eğitim, öğretim, öğrenme ve değerlendirme sürecinde etik ilkeler
5 Eğitim paydaşlarıyla ilişkilerde etik ilkeler
6 Eğitim/okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin ahlaki/etik sorumlukları;
7 İş ve meslek hayatında etik dışı davranışlar
8 Ara Sınav
9 Türkiye’de kamu yönetimi, eğitim ve öğretmenlerle ilgili etik düzenlemeler
10 Okulda ve eğitimde etik dışı davranışlar, etik ikilemler, sorunlar ve çözüm yolları
11 Okulda ahlak/etik eğitimi ve etik kurullar
12 Ahlaki/ etik bir lider olarak okul müdürü ve öğretmen
13 Öğrenci ödevlerinin değerlendirilmesi
14 Öğrenci ödevlerinin değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 

İlgan, R. ed. (2022). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık

Kılıç, R. (2022). Ahlak Felsefesi (Etik). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık

Oral, B. ed. (2022). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Erdem, A.R. ve Şimşek, S. ed. (2022). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Lisans Yayıncılık.

Ada, S. ve Silman, F. ed. (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar.
2 Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar
3 Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir.
5 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
6 Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. X
7 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. X
8 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. X
9 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar X
10 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
11 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. X
12 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. X
13 Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. X
14 Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. X
15 Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder.
16 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. X
17 Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir.
18 Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 48 48
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 81
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,24
Dersin AKTS Kredisi 3