Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlkokulda Alternatif Eğitim Uygulamaları SNE 007 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. AYSEL FERAH ÖZCAN
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. AYSEL FERAH ÖZCAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. FATİH SELİM SELLÜM

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlkokulda alternatif eğitim yapmayı sağlayacak bilgi ve uygulama becerisi kazanma.

Dersin İçeriği

Türkiye’de eğitime etki eden coğrafi, sosyal ve ekonomik faktörler, kırsal ve dağınık yerleşim birimlerinde çocukların eğitim gereksinimlerini karşılama yolları; taşımalı eğitim, taşımalı eğitimin avantajları ve dezavantajları; yatılı ilköğretim bölge okulları, yatılı ilköğretim okullarının avantajları ve dezavantajları; birleştirilmiş sınıflarda öğretim, birleştirilmiş sınıfları ortaya çıkaran nedenler, birleştirilmiş sınıflarda öğretimin temel dayanakları ve öğretim biçimini, birleştirilmiş sınıflarda öğretimin planlanması, sınıf yönetimi ve değerlendirme etkinlikleri ve birleştirilmiş sınıflarda öğretmenin görev ve sorumlulukları, dünyada birleştirilmiş sınıflarda öğretim uygulamaları. Alternatif Okullar ve Alternatif Eğitim Uygulamaları çeşitleri, ortaya çıkış nedenleri ve kapsamı. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkiye’de eğitime etki eden faktörleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Birleştirilmiş sınıflarda öğretme yöntem ve tekniklerini planlar Anlatım, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Performans Görevi, Proje / Tasarım, Ödev, Portfolyo,
3 Birleştirilmiş sınıflarda sınıf yönetiminin nasıl sağlanacağını açıklar Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Benzetim, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo,
4 Birleştirilmiş sınıflarda öğretimin nasıl yapılacağını gösterir Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Görevi,
5 Birleştirilmiş sınıflarda kullanılacak ölçme ve değerlendirme yöntem-tekniklerini tasarlar Anlatım, Proje Temelli Öğrenme , Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye’de eğitime etki eden coğrafi, sosyal ve ekonomik faktörler, kırsal ve dağınık yerleşim birimlerinde çocukların eğitim gereksinimlerini karşılama yolları. Kaynak taraması yapılacaktır.
2 Türkiye’de eğitime etki eden coğrafi, sosyal ve ekonomik faktörler, kırsal ve dağınık yerleşim birimlerinde çocukların eğitim gereksinimlerini karşılama yolları Kaynak taraması yapılacaktır.
3 Taşımalı eğitim, taşımalı eğitimin avantajları ve dezavantajları Kaynak taraması yapılacaktır.
4 Taşımalı eğitim, taşımalı eğitimin avantajları ve dezavantajları Kaynak taraması yapılacaktır.
5 Yatılı ilköğretim bölge okulları, yatılı ilköğretim okullarının avantajları ve dezavantajları Kaynak taraması yapılacaktır.
6 Yatılı ilköğretim bölge okulları, yatılı ilköğretim okullarının avantajları ve dezavantajları Kaynak taraması yapılacaktır.
7 Birleştirilmiş sınıflarda öğretim, birleştirilmiş sınıfları ortaya çıkaran nedenler Kaynak taraması yapılacaktır.
8 Ara Sınav
9 Birleştirilmiş sınıflarda öğretimin temel dayanakları Kaynak taraması yapılacaktır.
10 Birleştirilmiş sınıflarda öğretim biçimi Kaynak taraması yapılacaktır.
11 Birleştirilmiş sınıflarda öğretimin planlanması Kaynak taraması yapılacaktır.
12 Birleştirilmiş sınıflarda sınıf yönetimi ve değerlendirme etkinlikleri Kaynak taraması yapılacaktır.
13 Birleştirilmiş sınıflarda öğretmenin görev ve sorumlulukları Kaynak taraması yapılacaktır.
14 Dünyada birleştirilmiş sınıflarda öğretim uygulamaları Kaynak taraması yapılacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  1. Bektaş, M., & Horzum, M. B. (2014). Otantik öğrenme. Pegem Akademi.
  2. Doğan A.R. (2000). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim Öğretim, Trabzon: Uzun Yayınevi.
  3. Köksal, K. (2005). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim, 4. Baskı, Ankara: Pegema Yayıncılık.
  4. Taşdemir, M. (1997). Birleştirilmiş Sınıflarla Öğretim (Öğretmen El Kitabı), 2. Baskı, Kırşehir.
  5. Hasan B. Memduhoğlu; Muhammet. M. Mazlum (2022). Alternatif Okullar ve Alternatif Eğitim Uygulamaları, Pegem.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. X
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 15
2. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4