Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seçmeli V: Medya ve Psikoloji RPD 460 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı; haber ve tanıtımda, görsel ve yazılı medyada psikoloji ve sosyal psikoloji verilerinin nasıl kullanıldığının incelenmesi ve medya ve psikoloji arasındaki iletişim ve medyanın bireyler üzerindeki psikolojik yansımalarının tartışılmasıdır.

Dersin İçeriği

Medya ve psikoloji uygulamaları arasındaki ilişkiler, Türkiyedeki ve dünyadaki bu ilişkilerin farklılıkları ve benzerlikleri, Medyanın bilgilendirilmesinde Psikolojinin rolü, Medya etiği, Tv, radyo ve sinemanın çocuklar, ergenler üzerindeki olumsuz etkileri, Tv, radyo ve sinemanın çocuklar ve ergenler üzerindeki olumlu etkileri.Medya estetiği ve psikoloji,Medya estetiğinin analizi ve bireyler üzerindeki etkileri
Medya ve şiddet ve Medyanın çocuklara karşı olan sorumluluğunu kapsayan bir derstir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görsel medyanın birey psikolojisi üzerindeki olumlu ve olumsuz yansımalarını yansımalarını yorumlar. Anlatım, Sınav, Ödev,
2 Yazılı medyanın birey psikolojisi üzerindeki olumlu ve olumsuz yansımalarını değerlendirir. Anlatım, Sınav,
3 Görsel ve yazılı medyada psikoloji ve sosyal psikoloji verilerinin nasıl kullanıldığını karşılaştırır. Tartışma, Sınav,
4 Haber ve tanıtımda psikoloji ve sosyal psikoloji verilerini yorumlar. Anlatım, Tartışma, Sınav,
5 Medya ve psikolojiyi ilişkilendirir. Anlatım, Tartışma, Sınav,
6 Medya psikolojisinde kullanılan temel kuramları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
7 medya psikolojisindeki araştırma yöntemlerini uygular
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Medya ve medya tarihi
3 Medya ve toplumsal iletişim
4 Sosyal Medyanın Psikolojik Etkileri
5 Medyada görsel algı ve ikna
6 Medyanın bilgilendirilmesinde Psikolojinin rolü
7 Ara sınav
8 Medya ve psikoloji uygulamaları arasındaki ilişkiler
9 Türkiyedeki ve dünyadaki bu ilişkilerin farklılıkları ve benzerlikleri
10 Tv, radyo ve sinemanın çocuklar, ergenler ve yetişkinler üzerindeki olumsuz etkileri
11 Medya etiği
12 Medya estetiği ve psikoloji
13 Medya psikolojisinde kullanılan araştırma yöntemleri
14 Medya ve şiddet
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Armutçu, Emel, Medya ve Aile İçi Şiddet ,Kolektif, Doğan Kitapçılık, Mart 2008.

Şahinde Yavuz, Reklamları İzlediniz, Ütopya Yayınevi, Ekim 2007.

Vedat Demir, Pınar Eraslan Yayınoğlu, İletişim Yansımaları Gerçekler ve Uygulamalar, Anahtar Kitaplar Yayınevi, Mayıs 2007

Televizyon Öldüren Eglence - Neil Postman

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır.
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir.
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar.
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar.
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır.
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5