Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kısa Süreli Psikolojik Danışma RPD 005 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın tarihçesine, ilkelerine, yöntem ve tekniklerine ve söz konusu psikolojik danışma yaklaşımına ilişkin anlayış kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bilişsel, duyuşsal ve davranışsal terapi modelleri ve kısa süreli terapi tarihçesi; çözüm odaklı psikolojik danışma ilke ve teknikleri, çözüm odaklı psikolojik danışma oturumlarının yapılandırılması, kullanılan teknikler, çocuk ve ergenlerle çözüm odaklı psikolojik danışma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Danışanla etkili bir psikolojik danışma ilişkisi kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Danışanın kendisini açması ve sürece katılımını kolaylaştıracak terapötik koşulları düzenler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
3 Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını yaşantısal olarak kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 Danışma sürecinde sözsüz iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
5 Danışanın özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre müdahale planı oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
6 Psikolojik danışma oturumlarını etkili bir şekilde yürütür. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
7 Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın stratejilerini ve yöntemlerini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
8 Çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşımında kullanılan teknikleri kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
9 Psikolojik danışma sürecini etkili bir şekilde sonlandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
10 Psikolojik danışma uygulamasında mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşımı ile ilgili temel kavramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Çözüm odaklı psikolojik danışmada amaçların belirlenmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Mucize sorunun kullanımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Kabus sorunun kullanımı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Çözümlerin keşfedilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 İlk oturumun sonlandırılması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 İkinci ve diğer oturumların yürütülmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Danışma oturumunu sonlandırma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Çözüm odaklı danışma dilini kullanma ile ilgili egzersizler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Kararsız danışanlarla çalışırken çözüm odaklı psikolojik danışmanın kullanılması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Danışmaya zorla yönlendirilen öğrencilerle çalışırken çözüm odaklı danışma yaklaşımının kullanılması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Oturumlarda ilerleme kaydedilmediğinde yapılması gerekenler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Çözüm odaklı grup çalışmalarında aşamalar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu

Betül M. (2013). Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma: okullardaki etkililiği üzerine bir inceleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39),120-129.

Doğan S. (2000). Okul psikolojik danışmanları için yeni ve pratik bir yaklaşım: Çözüm Odaklı Kasa Süreli Psikolojik Danışma. Eğitim ve Bilim Dergisi,  25 (16) 59-66.

Ders Kaynakları

Gerald B. S. (2010). Okul danışmanları için çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma, (Çeviri Editörü A. KAYA), Pegem Akademi.

Olcay G. (2010). Çözüm bende saklı çözüm odaklı terapi yönetim çocuk ve gençlerde kullanımı,Efil Yayınevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 85
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
3. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4