Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bireysel Psikolojik Danışma Uygulaması I | RPD 407 | 7 | 1 + 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Çocuk Psikolojisi İnsan İlişkileri ve İletişim Cinsel Sağlık Eğitimi Çocuk İstismarı ve İhmali Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma Kısa Süreli Psikolojik Danışma Krize Müdahale Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma Yeni Psikolojik Danışma Yaklaşım ve Modelleri Aile Danışmanlığı ve Etik Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma Yakın İlişkiler Psikolojisi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET KAYA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. TUNCAY AYAS, Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK, Doç.Dr. MEHMET KAYA, Prof.Dr. MURAT İSKENDER, Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ, Prof.Dr. ALİ HAYDAR ŞAR, Prof.Dr. EYÜP ÇELİK, Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet Makas |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından verilen süpervizyon desteği ile psikolojik danışma yaparak, danışma sürecindeki terapötik bilgi ve becerilerini geliştirmelerini sağlamak ve psikolojik danışman adayları olarak mesleki öz-yeterlik algılarını güçlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Süpervizyon altında psikolojik danışma beceri ve tekniklerini kullanarak bireyle psikolojik danışma yapma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Danışanla etkili bir psikolojik danışma ilişkisi kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Danışanın kendisini açması ve sürece katılımını kolaylaştıracak terapötik koşulları düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Danışanın özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre müdahale eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Psikolojik danışma oturumlarını etkili bir şekilde yürütür. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Psikolojik danışma becerilerini psikolojik danışma sürecinde etkili bir biçimde kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını yaşantısal olarak kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
7 | Danışma sürecinde sözsüz iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
8 | Psikolojik danışma sürecini etkili bir şekilde sonlandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
9 | Psikolojik danışma uygulamasında mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
10 | Bir psikolojik danışman adayı olarak geliştirilmesi gereken yönlerini fark eder ve kendini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etkili Danışmanın Kişisel Özellikleri | |
2 | Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri | |
3 | Danışanla İlk İlişkinin Kurulması ve İletişim (Ön görüşme) | |
4 | Yapılandırma | |
5 | Danışanın Sorunlarını Değerlendirme | |
6 | Amaç Oluşturma | |
7 | Strateji Belirleme ve Müdahale Seçme | |
8 | Ara sınav | |
9 | Duygusal Müdahale Yaklaşımları | |
10 | Bilişsel Müdahale Yaklaşımları | |
11 | Davranışçı Müdahale Yaklaşımları | |
12 | Sistemik Müdahale Yaklaşımları | |
13 | Sonlandırma ve İzleme | |
14 | Kendini Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Danish, S. J., Augelli, R. D. ve Hauler, A. L. (1994). Yardım becerileri: Temel eğitim programı. F. Akkoyun (Çev. Ed.), Ankara: Nobel Yayın. Egan, G. (1997). Psikolojik danışmaya giriş: Kişilerarası ilişkiler kurmada ve kişisel yardım hizmetini vermede sistematik bir model. F. Akkoyun (Çev. Ed.), Ankara: Nobel Yayın: Egan, G. (1997). Yardım becerileri alıştırmaları. F. Akkoyun (Çev.), Ankara: Nobel Yayın. Meier, S. T. ve Davis S. (2006). Psikolojik danışma: Temel beceriler. S. Doğan (Çev. Ed.), Ankara: PegemA Yayıncılık Nelson-Jones, R. (2015). Temel psikolojik danışma becerileri, G. Sart (Çev.), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Voltan-Acar, N. (2002). Terapötik iletişim: Kişilerarası ilişkiler. Ankara: Ertem Matbaası. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | ||||||
5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | ||||||
9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | ||||||
10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | ||||||
11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | ||||||
14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | ||||||
16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | ||||||
16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | ||||||
26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | ||||||
28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | ||||||
28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | ||||||
29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | ||||||
30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |