Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gelişim Psikolojisi II RPD 201 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. SAMET MAKAS
Dersi Verenler Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, bireyin yaşam süresince meydana gelen fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişimi incelemektir.

Dersin İçeriği

Yetişkinliğe geçiş (beliren yetişkinlik); genç yetişkinlik döneminin temel özellikleri, genç yetişkinliğe özgü gelişim görevleri, genç yetişkinlik döneminde yakın ilişki kurma, genç yetişkinlik döneminde çalışma yaşamına uyum; orta yetişkinlik  öneminin temel özellikleri, orta yetişkinliğe özgü gelişim görevleri ve karşılaşılabilecek sorunlar, orta yetişkinlikte bedensel gelişim, orta yetişkinlikte

bilişsel gelişim, orta yetişkinlikte kişilik gelişimi, orta yetişkinlikte psiko-sosyal gelişim; yaşlılık döneminin temel özellikleri, yaşlılık dönemine özgü gelişim görevleri, yaşlılık döneminde bedensel gelişim, yaşlılık döneminde kişilik gelişimi, yaşlılık döneminde bilişsel gelişim ve yaşlılık döneminde psiko-sosyal gelişim.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yetişkinliğe geçiş (beliren yetişkinlik) döneminin özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
2 Genç yetişkinlik döneminin temel özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
3 Genç yetişkinlik döneminde çalışma yaşamına uyum sağlamanın ruh sağlığı üzerindeki etkisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
4 Orta yetişkinliğe özgü gelişim görevleri ve karşılaşılabilecek sorunlar arasındaki ilişkiye günlük yaşamdan örnekler verir. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Orta yetişkinlikte bedensel gelişim, orta yetişkinlikte bilişsel gelişim, orta yetişkinlikte kişilik gelişimi, orta yetişkinlikte psiko-sosyal gelişim gibi konular arasındaki ilişkiyi bireyin uyum düzeyi üzerindeki etkileri bakımından açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
6 Yaşlılık döneminin temel özelliklerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
7 Yaşlılık döneminde bedensel gelişim, kişilik gelişimi, bilişsel gelişim ve psiko-sosyal gelişimin bireyin işlevsellik düzeyine etkisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Yetişkinliğe geçiş (beliren yetişkinlik) döneminin gelişimsel özellikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Genç yetişkinlik döneminin temel özellikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Genç yetişkinlik döneminde gelişim görevleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Genç yetişkinlik döneminde yakın ilişki kurma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Genç yetişkinlik döneminde çalışma yaşamına uyum Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Orta yetişkinlik döneminin temel özellikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara Sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Orta yetişkinlik dönemine özgü gelişim görevleri ve karşılaşılabilecek sorunlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Orta yetişkinlikte bedensel gelişim, bilişsel gelişim, kişilik gelişimi, psiko-sosyal gelişim. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Yaşlılık döneminin temel özellikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Yaşlılık döneminde gelişim görevler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Yaşlılık döneminde bedensel gelişim, kişilik gelişimi, Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Yaşlılık döneminde bilişsel gelişim ve psiko-sosyal gelişim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Banu Yazgan İnanç, Melek Kılıç Atıcı, Mehmet Bilgin, Sema Bengi Gürkan, Gelişim Psikolojisi II: Yetişkinlik, Yaşlılık ve Ölüm, Pegem Akademi Yayıncılık.

Hasan Bacanlı, Şerife Işık Terzi, Yetişkinlik ve Yaşlılık Gelişimi ve Psikolojisi, Pegem Akademi Yayıncılık.

Joan T. Erber, Yaşlanma ve İleri Yetişkinlik, Nobel Akademik Yayıncılık.

John W. Santrock, Yaşam Boyu Gelişim- Gelişim Psikolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık

Bekir Onur, Gelişim Psikolojisi, İmge Kitapevi;

Hatice Ergin ve Armağan Yıldız, Gelişim Psikolojisi, Nadir Kitap

Nuray Senemoğlu. Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, Yargı yayın evi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder.
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır.
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir.
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder.
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 6 6
Ödev 2 10 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4