Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ölçek Geliştirme ve Uyarlama | SBE 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mehmet UYMAZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eğitimde ölçme aracı geliştirme ve uyarlama süreçlerindeki yapılması gereken işlemleri deneyimlemektir. |
Dersin İçeriği | Öğretimin niteliğinin değerlendirilmesi amacıyla çeşitli ölçme araçları kullanılmaktadır. Bu ölçme araçlarının bir bölümü yeni bir araç geliştirilerek ya da farklı bir kültürde var olan bir araç uyarlanarak kullanılmaktadır. Ölçme aracı geliştirme ve uyarlama sürecinde, araştırmacıların dikkat etmesi gereken birtakım hususlar yer almaktadır ve bu hususlara dikkat edilmez ise hatalı sonuçların elde edilmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle bu ders kapsamında ölçek geliştirme, kültürler arası ölçme işlemlerinde ve ölçek uyarlama çalışmalarında yapılması gerekenler tartışılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ölçek ve anket kavramları ve özellikleri | Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
2 | Ölçek geliştirme süreci, Problemi tanımlama (amaç ve soru belirleme) | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Madde yazma (taslak form oluşturma) | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
4 | Uzman görüşü alma (ön uygulama formu oluşturma) | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
5 | Ön uygulama yapma ve uygulama biçimleri | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
6 | Ölçeğe son şeklini verme ve ölçek geliştirmede karşılaşılan sorunlar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
7 | Ölçek geliştirmede kullanılan istatistiksel işlemler | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
8 | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
9 | Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
10 | Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
11 | Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
12 | Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
13 | Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
14 | Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
15 | Uyumun psikometrik özellikleri | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ölçek ve anket kavramları ve özellikleri | Ders notları okunacak |
2 | Ölçek geliştirme süreci, problemi tanımlama (amaç ve soru belirleme) | Ders notları okunacak |
3 | Madde yazma (taslak form oluşturma) ve uzman görüşü alma (ön uygulama formu oluşturma) | Ders notları okunacak |
4 | Ön uygulama yapma ve uygulama biçimleri | Ders notları okunacak |
5 | Ölçeğe son şeklini verme ve ölçek geliştirmede karşılaşılan sorunlar | Ders notları okunacak |
6 | Ölçek geliştirmede kullanılan istatistiksel işlemler | Ders notları okunacak |
7 | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar | Ders notları okunacak |
8 | Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular ve Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar | Ders notları okunacak |
9 | ARA SINAV | Ders notları okunacak |
10 | Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler | Ders notları okunacak |
11 | Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması | Ders notları okunacak |
12 | Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması | Ders notları okunacak |
13 | Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme ve uyumun psikometrik özellikleri | Ders notları okunacak |
14 | Dersin Değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | (1) Aiken, L. R. (1997). Qustionnaires and inventories: Surveying opinions and assessing personality. New York: John Wiley & Sons, Inc. |
Ders Kaynakları | (1) Hambleton, R.K. & Swaminathan, H. (1985). Item response theory: Principles and applications. Boston: Kluwer-Nijhoff. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |