Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlkokulda Sosyal Bilgiler Öğretimi SNF 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Elife Nur SAYDAM

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal bilgiler alanını farklı boyutlarıyla tanıma, sosyal bilgiler alanı ile ilgili güncel bilimsel araltırmaları takip etme ve sosyal bilgiler dersinde farklı düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalar yapabilme konusunda beceri kazandırmaktır. 

Dersin İçeriği

Sosyal bilgiler dersinin kapsamı, sosyal bilgiler dersinin tarihçesi, sosyal bilgiler dersinde okuryazarlık becerileri, sosyal bilgiler dersinde farklı yöntem ve teknikler, sosyal bilgiler dersinde zamana ve mekana ilişkin düşünme becerileri, sosyal bilgiler dersinde demokratik değerler, sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenme ortamları, sosyal bilgiler dersinde sanat ve estetik.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilgiler dersinin yapısını kavrar. Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Sosyal bilgiler dersinde düşünme becerilerini kazandırma yolları hakkında bilgi sahibi olur. Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Sosyal bilgiler dersinde sınıf içi ve sınıf dışı öğretim yöntemlerini kullanır. Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Ödev,
4 Sosyal bilgiler dersine yönelik yürütülen araştırma sonuçlarını analiz eder. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş ve sosyal bilgiler öğretiminin gerekliliğinin tartışılması
2 İlkokul sosyal bilgiler dersinin gerekliliği, kapsamı ve sosyal bilgiler öğretim programının incelenmesi
3 Sosyal bilgiler dersinin tarihi gelişimi
4 Sosyal bilgiler dersinde okuryazarlık becerileri ve öğretilmesi
5 Sosyal bilgiler dersinde zamansal düşünme becerileri
6 Sosyal bilgiler dersinde zamansal düşünme becerileri
7 Sosyal bilgiler dersinde mekânsal düşünme becerileri
8 Sosyal bilgiler dersinde mekânsal düşünme becerileri
9 Ara sınav
10 Sosyal bilgiler dersinde demokratik değerlerin kazandırılması
11 Sosyal bilgiler dersinde kanıt temelli öğrenme
12 Sosyal bilgiler dersinde sanat ve estetik
13 Sosyal bilgiler dersinde ölçme ve değerlendirme
14 Sosyal bilgiler alanında son beş yılda yürütülen araştırmaların analizi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Safran, M. (2021). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. 

Sunal, C. S., & Haas, M. E. (2005). Social Studies for the Elementary and Middle Grades. Pearson Education İnc

Kabapınar, Y. (2019). Kuramdan Uygulamaya Hayat Bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Öğretimi: Hayat Bilgisi Öğretiminden Tarih Öğretimine. Ankara: Pegem Akademi.

Mindes, G. (2006). Teaching young children social studies. praeger publishers. Westport, Greenwood Publishing Group.

Zarrillo, J. J. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretimi, B. Tay ve S. B. Demir (Çev. Ed). Ankara: Anı Yayıncılık.

A. Şimşek ve S. Kaymakcı (Ed.), Okul dışı sosyal bilgiler öğretimi içinde (ss. 114-134). Ankara: Pegem Akademi

Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ilkokul ve ortaokul (4, 5, 6 ve 7. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx.

Chapin, J.R. (2006). Elementary Social Studies: a practical guide (6th ed.). Boston: Pearson

Martorella, P.H. (1998). Social studies for elementary school children: Developing young citizens (2nd ed.). New Jersey: Merrill Prentice Hall

Michealis, J.U. and Garcia, J. (1996). Social Studies for children: A guide to basic ınstruction (11th ed.). Boston: Allyn and Bacon.

Welton, D.A. and Mallan, J.T. (1999). Children and their world: Strategies for teaching social studies (Sixth Edition). Boston, Houghton Mifflin Company

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar. X
2 Bilimsel çalışmada uyması gereken etik kuralları bilir. X
3 Sınıf Öğretmenliği alanı ile ilgili yerli yabancı literatürü takip eder. X
4 Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini uygular. X
5 Bilimsel araştırmalar için veri toplar, toplanan verileri analiz eder, analiz edilen verileri yorumlar. X
6 Bilimsel çalışmalar için resmi ve özel kuruluşlarla kurallara uygun olarak iletişim kurar. X
7 Bir üst eğitim olarak doktora eğitimine devam etmek için gerekli öğrenme becerilerini kazanır. X
8 Bilimsel araştırma için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Ulusal ve uluslar arası eğitim sitemlerinin yapısı ve tarihsel gelişimini bilir. X
10 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgi ve becerilere, öğretim yöntem-tekniklerine, ölçme-değerlendirme yöntemlerine yönelik geliştirme çalışmaları yapar. X
11 Türk Eğitim Sisteminde karşılaşılan sorunlara bilimsel çözümler üretir. X
12 İlkokula yönelik disiplinlerde bilimsel çalışmalar yürütür. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ara Sınav 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 133
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,32
Dersin AKTS Kredisi 6