Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Öğretiminde Eleştirel ve Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi | ILF 538 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet Burak ŞENÖZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 21. yüzyılda yetiştirilmek istenen insan nitelikleri arasında ön plana çıkan üst düzey düşünme becerilerinden olan eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme becerileri öğrencilerde geliştirilmek istenen temel becerilerdendir. Bununla birlikte gelecekte fark yaratacak öğretmenlerin bu becerilere sahip olan ve öğrencilerine bu becerileri kazandırmayı hedefleyen öğretmenler olacağı söylenebilir. Bu doğrultuda ders kapsamında ilgili becerilerin tanımlarının, bileşenlerinin ve fen derslerine uygulamalarının öğretimi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Düşünme ve bilgi, eleştirel düşünmenin temelleri, eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi, yaratıcığın tanımlanması, çoğul ve tekil düşünme, problem çözme ve yaratıcılık, yaratıcılık teorileri, yaratıcılığın biyolojik temelleri, yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesi, yaratıcılığın değerlendirilmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Düşünme ve hafızanın biyolojik temellerini sorgular. | Bireysel Çalışma, Tartışma, | Ödev, Portfolyo, |
2 | Eleştirel düşünme sürecini değerlendirir.. | Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Ödev, Portfolyo, |
3 | Yaratıcı düşünme sürecini değerlendirir. | Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Portfolyo, Ödev, |
4 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme süreçlerini karşılaştırır. | Grup Çalışması, Tartışma, | Portfolyo, Ödev, |
5 | Eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlar. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Proje / Tasarım, |
6 | Yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlar. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Düşünme, bilgi ve hafıza | İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması |
2 | Eleştirel düşünmenin temelleri | İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması |
3 | Eleştirel düşünmeyi geliştirme stratejileri | İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması |
4 | Fen bilimlerinde eleştirel düşünme uygulamaları | Uygulama örneği sunumu |
5 | Eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi | İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması |
6 | Yaratıcılık tanımları ve teorileri | İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması |
7 | Çoğul ve tekil düşünme | İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması |
8 | Yaratıcılığın biyolojik temelleri | İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması |
9 | Problem çözme ve yaratıcılık | İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması |
10 | Yaratıcılık ve zeka | İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması |
11 | Yaratıcı düşünmeyi geliştirme stratejileri | İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması |
12 | Fen bilimlerinde yaratıcı düşünmeyi geliştirme stratejilerinin uygulanması | Uygulama örneği sunumu |
13 | Fen bilimlerinde yaratıcı düşünmeyi geliştirme stratejilerinin uygulanması | Uygulama örneği sunumu |
14 | Yaratıcılığın değerlendirilmesi | İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (2020). The Cambridge handbook of creativity. Cambridge University Press. Sternberg, R. J., & Halpern, D. F. (2020). Critical thinking in psychology. Cambridge University Press. Halpern, D. F. (2014). Thought and knowledge (5th edition). Lawrence Erlbaum Associates. Butterworth, J., & Thwaites, G. (2013). Thinking skills: Critical thinking and problem-solving. Cambridge University Press. Weisberg, R. W., & Reeves, L. M. (2013). Cognition: from memory to creativity. John Wiley & Sons. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |