Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Öğretiminde Eleştirel ve Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi ILF 538 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EDA DEMİRHAN
Dersi Verenler Doç.Dr. EDA DEMİRHAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ahmet Burak ŞENÖZ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

21. yüzyılda yetiştirilmek istenen insan nitelikleri arasında ön plana çıkan üst düzey düşünme becerilerinden olan eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme becerileri öğrencilerde geliştirilmek istenen temel becerilerdendir. Bununla birlikte gelecekte fark yaratacak öğretmenlerin bu becerilere sahip olan ve öğrencilerine bu becerileri kazandırmayı hedefleyen öğretmenler olacağı söylenebilir. Bu doğrultuda ders kapsamında ilgili becerilerin tanımlarının, bileşenlerinin ve fen derslerine uygulamalarının öğretimi amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Düşünme ve bilgi, eleştirel düşünmenin temelleri, eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi, yaratıcığın tanımlanması, çoğul ve tekil düşünme,  problem çözme ve yaratıcılık, yaratıcılık teorileri, yaratıcılığın biyolojik temelleri, yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesi, yaratıcılığın değerlendirilmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Düşünme ve hafızanın biyolojik temellerini sorgular. Bireysel Çalışma, Tartışma, Ödev, Portfolyo,
2 Eleştirel düşünme sürecini değerlendirir.. Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma, Ödev, Portfolyo,
3 Yaratıcı düşünme sürecini değerlendirir. Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma, Portfolyo, Ödev,
4 Eleştirel ve yaratıcı düşünme süreçlerini karşılaştırır. Grup Çalışması, Tartışma, Portfolyo, Ödev,
5 Eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlar. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Proje / Tasarım,
6 Yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik tasarlar. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Düşünme, bilgi ve hafıza İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması
2 Eleştirel düşünmenin temelleri İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması
3 Eleştirel düşünmeyi geliştirme stratejileri İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması
4 Fen bilimlerinde eleştirel düşünme uygulamaları Uygulama örneği sunumu
5 Eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması
6 Yaratıcılık tanımları ve teorileri İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması
7 Çoğul ve tekil düşünme İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması
8 Yaratıcılığın biyolojik temelleri İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması
9 Problem çözme ve yaratıcılık İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması
10 Yaratıcılık ve zeka İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması
11 Yaratıcı düşünmeyi geliştirme stratejileri İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması
12 Fen bilimlerinde yaratıcı düşünmeyi geliştirme stratejilerinin uygulanması Uygulama örneği sunumu
13 Fen bilimlerinde yaratıcı düşünmeyi geliştirme stratejilerinin uygulanması Uygulama örneği sunumu
14 Yaratıcılığın değerlendirilmesi İlgili kaynakların okunarak yansıtıcı bir rapor oluşturulması
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (2020). The Cambridge handbook of creativity. Cambridge University Press. 

Sternberg, R. J., & Halpern, D. F. (2020). Critical thinking in psychology. Cambridge University Press. 

Halpern, D. F. (2014). Thought and knowledge (5th edition). Lawrence Erlbaum Associates.

Butterworth, J., & Thwaites, G. (2013). Thinking skills: Critical thinking and problem-solving. Cambridge University Press.

Weisberg, R. W., & Reeves, L. M. (2013). Cognition: from memory to creativity. John Wiley & Sons.

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 2 10 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6