Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tüketim Psikolojisi UYP 609 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NİLGÜN SARIKAYA
Dersi Verenler Prof.Dr. NİLGÜN SARIKAYA,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Volkan Göktaş, Arş. Gör. Hazel Mihriban Karaca

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı pazarlama açısından temel kavramlardan olan tüketim olgusunun doktora seviyesinde ele alınarak, tüketimin amacı ve tüketici için ifade ettiği anlamlar irdelenerek, tüketicinin daha iyi anlaşılmasını sağlamaktır. Tüketim olgusunun tüketicinin hayatındaki yeri ve rolü ile tüketime yüklenen anlamlar tartışılarak tüketimin amacı ve tüketici davranışları teorileri ışığında tüketici davranışlarının daha iyi anlaşılmasına çalışılmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste tüketim olgusu çeşitli boyutlarıyla ele alındıktan sonra tüketim deneyimi, hazcı tüketim, plansız tüketim, kompulsif tüketim, postmodern tüketim gibi konular incelenmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tüketim olgusunu değişik boyutlarıyla irdeler ve farklı bakış açılarını karşılaştırır Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Tüketim deneyimlerini boyutsal açıdan inceler ve deneyim yaratma yolları üzerinde tartışmalar ve çıkarımlar yapar Gösteri, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
3 Hazcı tüketim, plansız tüketim ve kompalsif tüketim gibi tüketici davranışlarını teorik ve uygulama bazında irdeler ve pazarlama bağlamında çıkarımlarda bulunur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Tüketici davranışlarını tüketim kültürü bağlamında irdeler ve pazarlama açısından çıkarımlar sunar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Tüketim olgusunu sosyal ve yaşam tarzı açısından çıkarımlarını tartışır ve yaşam tarzının şekillenmesinde tüketimin ve tüketim kültürünün rolüne ilişkin değerlendirmeler yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Tüketim ve kişilik ilişkisini inceler ve tüketici davranışları açısından sonuçlarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
7 Tüketim, etik ve pazarlama ilişkisini inceler ve pazarlama açısından çıkarımlarda bulunur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
8 Postmodern tüketici kavramını değişik boyutlarıyla ele alır ve tüketici davranışları ve pazarlama bağlamında değişimleri değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Altı Şapka, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Niçin tüketiriz? John O’Saughnesty, Why People Buy, Oxford University Press, 2000.
2 Tüketici davranışları model ve teorileri L.G. Schifman and D.W. Stewart, Consumer Behavior, 3. edition, Merill Publishing,1987.
3 Tüketici satınalma motivleri ve tüketim güdüleri L.G. Schifman and D.W. Stewart, Consumer Behavior, 3. edition, Merill Publishing,1987.
4 Tüketimin psikolojisi John O’Saughnesty, Why People Buy, Oxford University Press, 2000.
5 Tüketimde rasyonellik ev rasyonel tüketici davranışı M. Solomon (2003), Tüketici Krallığının Fethi, Media Cat yayını
6 Tüketim ve kültür Yavuz Odabaşı, Tüketim Kültürü, Sistem Yayıncılık,1999.
7 Tüketim kalıpları ve tüketici davranışları H.H. Kassarjian and T.S. Robertson, Perspectives in Consumer Behavior, Scot, Forest and Company, 1981.
8 Gösteriş tüketimi R. Belk, N. Dholakia and A. Venkatesh, Consumption and Marketing, South Western College Pub. 1996.
9 Ara sınav
10 Hedonist tüketici davranışı Torlak, Ö, Altunmışık R. Ve Özdemir Ş.(2006), Yeni Müşteri, Hayat Yayınları,
11 Sembolik tüketim Torlak, Ö, Altunmışık R. Ve Özdemir Ş.(2006), Yeni Müşteri, Hayat Yayınları,
12 Plansız satınalma davranışı Torlak, Ö, Altunmışık R. Ve Özdemir Ş.(2006), Yeni Müşteri, Hayat Yayınları
13 Satınalma sonrası tüketici davranışları L.G. Schifman and D.W. Stewart, Consumer Behavior, 3. edition, Merill Publishing,1987
14 Postmodern tüketici davranışları M. Solomon (2003), Tüketici Krallığının Fethi, Media Cat yayını
Kaynaklar
Ders Notu

1) Gerald Zaltman (2003), Tüketici Nasıl Düşünür, Media Cat yayınları
2) Michael R. Solomon (2003), Tüketici Krallığının Fethi, Media Cat Yayınları
3) Ömer Torlak, Remzi Altunışık ve Şuayb Özdemir (2006), Yeni Müşteri, Hayat Yayınları
4) Martin Lindstrom (2010), Buyology. Optimist Yayıları
5) Rob Walker (2010) Değişen Tüketici Kim? MediaCat Yayınları.

Ders Kaynakları

1. Paco Underhill, Alışveriş Bilimi (The Science of Purchasing), 1998.
2. John O’Saughnesty, Why People Buy, Oxford University Press, 2000.
3. L.G. Schifman and D.W. Stewart, Consumer Behavior, 3. edition, Merill Publishing,1987.
4. R. Belk, N. Dholakia and A. Venkatesh, Consumption and Marketing, South Western College Pub. 1996
5. H.H. Kassarjian and T.S. Robertson, Perspectives in Consumer Behavior, Scot, Forest and Company, 1981.
6. Yavuz Odabaşı, Tüketim Kültürü, Sistem Yayıncılık,1999.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uygulanabilir / yayınlanabilir akademik sonuçlar X
2 İleri düzey araştırma ve analiz metodolojilerinin uygulanar X
3 Orijinal konularda derinlemesine eleştirel literatür araştırması yapar X
4 İlgili alanda araştırma yapmak ve literatürdeki boşlukları belirler X
5 Etik konular hakkında farkındalık X
6 Araştırma etiği taahhüdü X
7 İleri düzeyde teorik/pratik bilgi sahibi olur X
8 Alandaki ilgili teori ve kavramların eleştirel inceler X
9 Kendisine verilen bir konuda ders içeriği tasarlayabilir ve aktarabilir X
10 Hedef kitleye ve amaca uygun retorik stratejiler kullanır X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 12 12
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6