Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer MUH 600 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA KENAN ERKAN
Dersi Verenler Doç.Dr. MUSTAFA KENAN ERKAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Lisansüstü eğitim programlarındaki öğrencilerin, bilimsel araştırma yapabilmeleri için gerekli olan, araştırma yöntemleri konususnda yetenek ve becerilerinin  geliştirilmesidir. Bu süreçte öğrenciye;

1. Bilimsel bir araştırmayı okuyup anlama ve yorumlama,

2. Araştırma önerisinin hazırlanabilmesi,

3. Aratırma önerisi ile ilgili olan gereklilikleri tamamlayabilme,

4. Makale yazmak için nicel ve nitel araştırma sürecindeki aşamaların ayrıntılı olarak işlenmesi ile araştırma yöntem ve tekniklerineait bilgi ve becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir.
 

 

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırmanın bileşenleri, Zaman yönetimi ve
planlama, Literatür taraması, Etik ilkeler, Araştırmada Bilimsel Yöntemler (Nitel ve Nicel), Araştırma
projesi ve rapor hazırlama ve sunum teknikleri gibi konuları çermektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel araştırmanın temel kavramları tanımlanabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev, Sınav,
2 Araştırma problemi tanımlanabilir. Tartışma, Sözlü Sınav,
3 Araştırmanın çalışma zaman çizelgelerini oluşturabilir. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Ödev,
4 Araştırma için literatür taraması yapabilir. Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav,
5 Araştırma boyunca etik kurallara uygun hareket eder. Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Performans Görevi, Proje / Tasarım, Ödev, Sınav,
6 Araştırmanın odağındaki konuyla ilgili daha önce yapılmış ampirik ve kavramsal çalışmaları sorgulama ve yapılacak araştırma ile ilişkilendirme Tartışma, Anlatım, Performans Görevi, Proje / Tasarım, Ödev,
7 Araştırma soru ve hipotezlerini sınıflandırabilme ve bu doğrultuda araştırma için uygun araştırma hipotez ve sorularını formüle edebilme Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Proje / Tasarım, Ödev, Sözlü Sınav,
8 Bağlamına uygun bir araştırma süreci tasarlayabilme ve araştırma stratejisi önerebilme Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Proje / Tasarım, Ödev, Sözlü Sınav,
9 Bilimsel üslup hakkında bir kavrayış geliştirme Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Sınav, Proje / Tasarım, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel araştırmaya giriş ve Bilimsel araştırmanın temelleri
2 Bilimsel yaklaşımlar ve bilgiye erişim kaynakları
3 Bilimsel araştırmada temel kavramlar
4 Araştırma konusu ve probleminin seçimi
5 Literatür İncelemesi ve Kaynak gösterimi
6 Bilimsel araştırmada veri türleri ve veri toplama araçları
7 Bilimsel araştırmada veri toplama araçları
8 Araştırmada ölçekler ve örneklem seçimi
9 Bilimsel araştırmada kullanılabilecek nitel ve nicel veri analizi
10 Bilgisayar ortamında veri anlizi (Excel, e-views, gauss)
11 Bilgisayar ortamında veri anlizi (Excel, e-views, gauss)
12 Araştırma raporunun hazırlanması
13 Proje sunumları ve değerlendirilmesi
14 Bilimsel araştırmalarda etik kurallar ve plagiarism(intihal)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Thiel, D. V. (2014). Research Methods for Engineers. United Kingdom: Cambridge University Press.
2. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri
(18. Baskı) Ankara: Pegem Akademi.

3. Hüner Şencan, Sosyal ve Davranışsal Bilimlerde Bilimsel Araştırma, Seçkin Yayınları, 2007, Ankara.

4.Tez Yazım Kılavuzu. (Web’den ulaşılabilir).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uygulanabilir / yayınlanabilir akademik sonuçlar X
2 İleri düzey araştırma ve analiz metodolojilerinin uygulanması X
3 Orijinal konularda derinlemesine eleştirel literatür araştırması yapmak X
4 İlgili alanda araştırma yapmak ve literatürdeki boşlukları tespit etmek X
5 : Etik konular hakkında farkındalık X
6 Araştırma etiği taahhüdü X
7 İleri düzeyde teorik / pratik bilgi sahibi X
8 Alandaki ilgili teori ve kavramların eleştirel incelemesi X
9 Kendisine verilen bir konuda ders içeriği tasarlayabilir ve aktarılabilir X
10 Hedef kitleye ve amaca uygun retorik stratejiler kullanın X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 35
1. Performans Görevi (Seminer) 35
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6