Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Hat Sanatı II HAT 326 6 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN
Dersi Verenler Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

HAT SANATININ OSMANLI DÖNEMİNDEKİ GELİŞİMİ SANATÇILAR VE ESERLER ÜZERİNE DETAYLI ÇALIŞMAYI AMAÇLAR

Dersin İçeriği

OSMANLI DÖNEMİ EKOLLERİNİN OLUŞUMU, HATTATLAR VE TALEBELERİ YAZI ÇEŞİTLERİNDEKİ DEĞİŞİM VE ESERLER ÜZERİNE DEĞERLENDİRME

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 OSMANLI DÖNEMİ HAT SANATINI TANIR Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 OSMANLI HATTATLARINI TANIR Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 EKOLLERİ TANIR Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 YAZI GELİŞİMİNİ KAVRAR Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
5 OSMANLI DÖNEMİNİN HAT SANATINA KATKISINI KAVRAR Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 MUSTAFA RAKIM VE HAT SANATI
2 MUSTAFA RAKIM VE TALEBELERİ
3 MUSTAFA RAKIM VE ESERLERİ
4 İSMAİL ZÜHDİ VE ESERLERİ
5 OSMANLI NESTALİK EKOLÜ VE HATTATLAR
6 OSMANLI NESTALİK EKOLÜ VE HATTATLAR
7 OSMANLI´DA TEKKE YAZILARI
8 VİZE
9 SAMİ EFENDİ VE HAT SANATI
10 SAMİ EFENDİ VE CELÎ SÜLÜS YAZI
11 SAMİ EFENDİ VE ESERLERİ
12 SON DÖNEM OSMANLI HAT SANATI
13 OSMANLI DÖNEMİ ESERLERİNDE HAT SANATI
14 GENEL DEĞERLENDİRME
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ALPARSLAN, A. (1999). Osmanlı Hat Sanatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
BAYAT, A. H. (1990). Hüsn-i Hat Bibliyografyası. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
DERMAN, M. U. (1982). Türk Hat Sanatının Şâhaserleri. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayını.
SUBAŞI, H. (1978). Hattat Osmanlı Padişahları. İstanbul.
SERİN, M. (2010). Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar. İstanbul.
ÖZÖNDER, H. (2003). Ansiklopedik Hat Tezhip Sanatları Deyim ve Terimleri Sözlüğü.Konya
ACAR, M. İ. (1999). Türk Hat Sanatı ( Araç, Gereç ve formlar ). İstanbul: Antik A. İ. Kültür Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
1. Ara Sınav 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,76
Dersin AKTS Kredisi 4