Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uygulama Atölyesi II (Yöresel Dokuma Tasarımı II) HKE 414 8 2 + 4 4 10
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ERDEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk halı kilim ve diğer dokuma yörelerinin teknik, tasarım ve malzeme özelliklerinin belirlenmesi. Yöresel birikimlerden faydalanma kriterleri ve günümüz tasarımlarında uygulanabilmesinin araştırılması.

Dersin İçeriği

Orta Asya´dan Anadolu´ya halı kilim ve diğer dokuma örneklerinin analiz edilmesi. Geçmiş birikimden yola çıkılarak yeni tasarımlar yapılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yöre özelliklerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
2 Halı Kilim ve Diğer dokuma yörelerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
3 Dokuma ve teknik özellikleri analiz eder. Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
4 Tasarım ilkelerini uygular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
5 Sentez yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
6 Geçmiş tasarım özelliklerinden yola çıkarak yeni tasarım yapar. Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk El Dokumalarının teknik ve tasarım özellikleri.
2 Seçilen yöre ve özelliklerinin analiz edilmesi.
3 Yöresel tasarım özelliklerinin tespit edilmesi.
4 Belirlenen temaya yönelik tasarım prensipleri doğrultusunda eskiz çalışması
5 Eskizlerin sunumu ve eleştirisi.
6 Eskizlerin sunumu ve eleştirisi.
7 Eskizlerin sunumu ve eleştirisi.
8 VİZE
9 Eskiz çalışmalarından,ürüne dönüşebilecek tasarımın seçilmesi.
10 Tasarımın teknik çözümlenmesine yönelik sunum ve tartışma.
11 Tasarımın renk ve malzeme araştırılmasının yapılması.
12 Uygulama ve tartışma.
13 Uygulama ve tartışma.
14 Tasarımın sunum ve eleştirisi.
Kaynaklar
Ders Notu

Halı kataloğu 1-2-3-4-5, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, DÖSİM, Ankara, 1995, Türkiye.
Türk Soylu Halklarının Halı, Kilim ve Cicim Sanatı, Uluslar arası Bilgi Şöleni Bildirileri, 27-31 Mayıs
Deniz, B. Türk Dünyasında Halı, Düz Dokuma Yaygıları, Atatürk Kültür Merkez Başkanlığı Yayınları., İzmir 2000
Tekçe, E. F.Pazırık, Altaylardan Bir Halının Öyküsü. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1993.

Ders Kaynakları

Halı ve diğer dokumalarla ilgili görsel ve basılı tüm yayınlar.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 40
2. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 8 128
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 252
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 10,08
Dersin AKTS Kredisi 10