Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anne Çocuk Beslenmesi ve İlkyardım ECE 104 2 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUAT KOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Anne-çocuk sağlığı, çocuk hastalıkları,hamilelik, doğum, bulaşıcı ve akut hastalıkları,bu hastalıklardan korunma, çocuklarda acil durumlarda ilk yardımı uygulayabilme bilgi ve becerisini sahip olmak.

Dersin İçeriği

Anne-çocuk sağlığının tanımı, ülkemizde ve dünyada çocuk sağlığının durumu, hamileliğin oluşumu, anne karnında çocuk gelişimi, hamilelikte geçirilebilecek hastalık ve kazaların çocuğun gelişimine etkileri, 0-6 yaş çocuklarının fiziksel gelişimi (diş, boy, kilo) ve takibi, 0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yöntemleri, aşılar, kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları, aile planlaması, kırık-çıkık, yanma, yaralanma, böcek sokması, zehirlenme, yabancı cisim yutma vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım bilgilerini kapsamaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sağlık ve ilkyardım ile ilgili temel kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav, Portfolyo,
2 Doğum öncesi ve sonrası dönemde bebeğin gelişimini ve etkileyen etkenleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav, Portfolyo,
3 0-6 yaş çocuklarında görülen enfeksiyon hastalıklarını korunma yollarını ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma, Sınav, Portfolyo,
4 Çocukluk döneminde karşılaşılan kazaları ve alınması gereken önlemlerini analiz eder ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma, Sınav, Portfolyo,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anne-çocuk sağlığının tanımı, ülkemizde ve dünyada çocuk sağlığının durumu Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Hamileliğin oluşumu, anne karnında çocuk gelişimi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Hamilelikte geçirilebilecek hastalık ve kazaların çocuğun gelişimine etkileri Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
4 0-6 yaş çocuklarının fiziksel gelişimi (diş, boy, kilo) ve takibi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
5 0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yöntemleri, aşılar Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
6 0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yöntemleri, aşılar Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları (Ara Sınav) Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Aile planlaması Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Aile planlaması Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Kırık-çıkık, yanma, yaralanma, böcek sokması, zehirlenme, yabancı cisim yutma vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım. Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Kırık-çıkık, yanma, yaralanma, böcek sokması, zehirlenme, yabancı cisim yutma vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım. Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Kırık-çıkık, yanma, yaralanma, böcek sokması, zehirlenme, yabancı cisim yutma vb. durumlarda öğretmenin yapması gereken ilkyardım. Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu

Yazılı ve elektronik ortamda yayınlanan indirilebilir ders notları

Ders Kaynakları

[1]. Erdem M. 2002. Normal gebelikte fizyolojik değişiklikler, Gebelik ve fizyolojik hastalıklar (Editör: Kadri yamaç, Rıfat . Gürsoy, Nuri Çakır), MN
Medikal ve Nobel Yayınları, s: 1-11, İstanbul.
[2]. Koçer N. 2005. Çocuklar İçin İlkyardım ve İlkyardım Uygulamaları. Morpa Yayınevi, İstanbul.
[3]. Yener N. 2001. Kadın genital organları anatomisi, Obstetrik maternal-fetal tıp ve perinatoloji (Editör: M. Sinan Beksaç, Namık Demir, Acar Koç, Atıl Yüksel), Nobel Tıp Kitabevleri, s: 2-9, İstanbul.
[4]. Özcebe H, Aslan D. 2001. Aşırı doğurganlık, kadın ve çocuk sağlığı, Obstetrik maternal-fetal tıp ve perinatoloji (Editör: M.
Sinan Beksaç, Namık Demir, Acar Koç, Atıl Yüksel), Nobel Tıp Kitabevleri, s: 1540-1548, İstanbul.
[5]. Demir N, 2001. Normal doğum, Obstetrik maternal-fetal tıp ve perinatoloji (Editör: M. Sinan Beksaç, Namık Demir, Acar Koç, Atıl Yüksel), Nobel Tıp Kitabevleri, s: 1258-1298, İstanbul.
[6]. Bayraktar N, Şenol S, Ünlü H, Bulut H. 2001. Şoförler için ilkyardım kurs kitabı, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, Ankara.
[7]. http://www.kipa.com.tr/ilkyardim.htm: 10.5.2005, Çocukları kazalardan koruma, ilkyardım ve temel yaşam desteği.
[8]. Çalangu S, Çevik MA. 2001. Döküntülü-ateşli hastalıklar Genel bilgiler ışığında enfeksiyon hastalıkları (Editör: Ömrüm Uzun, Serhat Ünal), Bilimsel Tıp Yayınevi, s: 55-78, Ankara.
[9]. Aydın K, Çaylan R. 2001. Soğuk algınlığı, Genel bilgiler ışığında enfeksiyon hastalıkları (Editör: Ömrüm Uzun, Serhat Ünal), Bilimsel Tıp Yayınevi, s: 161- 166, Ankara.
[10]. Uzun Ö, 2001. Faranjitler, Genel bilgiler ışığında enfeksiyon hastalıkları (Editör: Ömrüm Uzun, Serhat Ünal), Bilimsel Tıp Yayınevi, s: 167-174, Ankara.
[11]. Morris CG. 2002. Biliş ve zihinsel yetenekler, (Çeviren: Ekrem Düzen, Psikolojiyi anlamak, üçüncü basım, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, s: 281- 327, Ankara.
[12]. Ekşi A. 2002. Psikososyal gelişme ve sorunları, Pediatri, (Editör: Olcay Neyzi, Türkan Ertuğrul), Üçüncü baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, s: 1405-1413, İstanbul.
[13]. Neyzi O, Bundak R, Darendeliler F, 2002. Büyüme gelişme ve bozuklukları, Pediatri cilt 1, Üçüncü baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, s: 79-119,
İstanbul.
[14]. Çavuşoğlu H, 1996. Çocuk sağlığı hemşireliği, cilt 2, Çağın Basın Yayın, Ankara
[15]. Çavuşoğlu H, 1994. Çocuk sağlığı hemşireliği, cilt 1, Hürbilek Matbaacılık, Ankara

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. X
2 Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. X
3 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. X
4 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. X
5 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. X
6 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. X
7 Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. X
8 OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. X
9 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
10 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. X
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 35
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 13 5 65
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6