Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
A.Seç.I:Çevre Bilimi SBE 406 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı çevre bilimi ile ilgili temel kavramları ve olguları kavratmak, çevre ile ilgili konulara global bakış açısı kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Temel ekolojik kavram ve ilkeler. Ekosistemler. Besin zincirleri. Besin ağı, Habitat. Rekabet. Simbiosis. Mutualizm. Süksesyon. Toprak biyomları. Madde dolaşımı ve enerji akışı. Büyük ekosistemler. İnsanlığın ekolojik sorunları: Nüfus ve çevre. Ormanların yok olması. Erozyon ve toprak sorunları. Kentsel alanlarda çevre sorunları. Sulak alanlar ve su kirliliği, Hava kirliliği. Gürültü kirliliği. vb. Dünyada ve Türkiyede çevre korumacılık.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çevre ve ekoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Ekolojinin kuralları ve ilkelerini açıklar. Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav,
3 Ekosistem kavramını, ekosistemi oluşturan unsurları ve ekosistemlerin genel özelliklerini açıklar. Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav,
4 Ekosistemlerdeki biyolojik ilişkileri ve döngüleri genel olarak açıklar. Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav,
5 Karasal ve sucul ekosistemlerin genel özelliklerini açıklar. Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav,
6 Dünya'da ve Türkiye'de çevre koruma konusunda yapılan çalışmaları genel olarak değerlendirir. Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav,
7 Dersle ilgili bir ödev hazırlar ve sunum yapar. Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çevre, ekoloji kavramları. Ekolojinin konulara yaklaşımı. Ekolojinin kuralları ve ilkeleri. Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
2 Ekoloji ile ilgili terimler. Sistemler ve geri bildirimler. Ekosistem. Ekosistemi oluşturan öğeler Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
3 Besin zinciri ve besin ağı. Ekolojik piramitler. Biyolojik birikim Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
4 Yaşam birlikleri. Popülâsyonların özellikleri. Komüniteler ve özellikleri. Ekosistemdeki biyolojik ilişkiler Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
5 Ekosistemlerin adlandırılması. Ekosistemlerin genel özellikleri. Ekosistemde doğal denge Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
6 Ekosistemlerdeki canlı ve cansız unsurların temel işlevleri: Enerji döngüsü, madde döngüleri, popülasyon denetimi Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
7 ARA SINAV
8 Ekosistemlerin özelliğini belirleyen unsur ve etkenler: Karasal ve sucul ekosistemler. Toprak biyomları Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
9 İnsanlığın ekolojik sorunları: Doğal kaynak kullanımı sorunu. Nüfus artışı sorunu. Kentleşme ve mekân sorunu. Enerji sorunları Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
10 Besin ve beslenme sorunu. Tarımsal sorunlar. Çevre sorunları: Hava kirliliği sorunu. Su kirliliği sorunu Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
11 Toprak kirliliği sorunu. Radyoaktif kirlenme sorunu. Gürültü sorunu Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
12 Erozyon sorunu, Ozon tabakasının incelmesi sorunu. Asit yağmurları sorunu. İklim değişikliği sorunu Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
13 Dünya´da çevre koruma konusunda yapılan çalışmalar ve faaliyet gösteren uluslar arası kuruluşlar Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
14 Türkiye´de çevre koruma konusunda yapılan çalışmalar ve faaliyet gösteren kuruluşlar Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

*Yıldız, K., Sipahioğlu, Ş. ve Yıldız, M., Çevre Bilimi ve Eğitimi.  2.bs.,  Gündüz Eğitim ve Yayıncılık,  Ankara, 2009.  

*Aydoğdu, M.ve Gezer, K. (Editörler), Çevre Bilimi, 4. bsk., Anı Yayıncılık, Ankara, 2009.

*Sevinç, V. (Editör), Eğitim Fakülteleri İçin Genel Çevre Bilimi. Maya Akademi Yayınları, Ankara, 2009.

*Kocataş, A., Ekoloji ve Çevre Biyolojisi.  12. basım, Dora Yayınları, Bursa, 2012.

*Kışlalıoğlu, M. ve Berkes, F., Ekoloji ve Çevre Bilimleri.  2. basım, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1994.

* Kışlalıoğlu, M.ve Berkes, F., Çevre ve Ekoloji. Geliştirilmiş yeni basım 5. Basım,  Remzi Kitabevi, İstanbul, 1995.  

*Stiling, P.D., Ecology: Theories And Applications. 2nd ed., Prentice-Hall, New Jersey, 1992.

*Odum, E.P. ve Barrett, G.W., Ekolojinin Temel İlkeleri (Çeviri editörü: Kani Işık). Palme Yayıncılık, Ankara, 2008.  

*Şişli, M. N., Çevre Bilim Ekoloji.  2. bs., Gazi Büro Kitabevi, Ankara, 1999.

*Spurgeon, R., Ekoloji (çeviri Deniz Yurtören). 16. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2001.

*Doğan, F., Uygulamalı Çevre Bilimi ve Çevre Epidemiyolojisi. Ege Üniversitesi, İzmir, 1998.  

*Keleş, R. ve Hamamcı, C., Çevrebilim. 3. bs., İmge,  Ankara, 1998.  

*Bozkurt, O. (Editör), Çevre Eğitimi. 2.Baskı, PEGEM Yayıncılık, Ankara, 2010.

*Çepel, N., Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri. 3. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2008.

*Muslu, Y., Ekoloji ve Çevre Sorunları. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2000.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. X
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. X
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler X
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. X
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5