Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Matematik Tarihi | IME 103 | 1 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kevser GÜNAY |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere eski Mısır ve Mezopotamya´dan başlayarak İslam Medeniyeti dönemine kadar geçen asırlarda matematiğin tarihsel gelişimini ve bu gelişimde önemli katkıları olan şahsiyetleri tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | M.Ö. 50 000 yıllarından başlayarak aritmetiğin gelişimi ve işlemler. Geometri, alanlar, katılar, analitik geometri, modern geometri, geometri araçları, cebir, denklemler, Binom teoremi, logaritma, trigonometri, ölçüler, metrik sistem, kümeler, integral, bilgisayarlar, sayılar, yapılar, denklem çözme, vektörler ve grafikler gibi konularda, matematik üzerine yapılan çalışmalar ve bu çalışmaları yapan matematikçilerin bibliyografileri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Matematiğin tarihi sürecini ifade eder. | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
2 | Eski Mısırlılarda hesap tekniğini ve sayı sistemlerini açıklar. | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
3 | Sümer hesap tekniğini ve altmış tabanlı sistemini açıklar. | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
4 | Sıfır ve pi sayısının tarihini yorumlar. | Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Babil matematiğini, babil cebirini ve geometrisini açıklar. | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
6 | İslam Medeniyeti dönemindeki matematiğini açıklar. | Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eski Mısırlılarda hesap tekniği, sayı sistemleri, rakamlar ve hesap sanatı | |
2 | Eski Mısır geometrisi | |
3 | Sümer hesap tekniği, altmış tabanlı sistem | |
4 | Babil matematiği, babil cebiri ve geometrisi | |
5 | Eski Yunan matematiği, Tales | |
6 | Pisagor, Zeno, Demokritus | |
7 | Archytas, Platon, Eudoxus, Aristo | |
8 | Öklid ve öklid elemanları | |
9 | ARASINAV | |
10 | Arşimet, Eratosthenes ve Apolonyus, Eski Yunan medeniyetinin çöküş nedenler | |
11 | Heron, Batlamyus, Diyafont, Pappus, Hypatia | |
12 | İslam Medeniyeti döneminde matematik, Harezmi | |
13 | Abdülhamid İbni Türk, Sabit Bin Kurra | |
14 | Ömer Hayyam, Nasıreddin-i Tusi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ord. Prof. Dr. Aydın Sayılı (1982) Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, astronomi ve Tıp. Ankara: Türk tarih Kurumu. Matematik Tarihi, Florian Cajori, Odtü Matematik İstatistik Dizisi Matematik Tarihi ve Felsefesi, Adnan Baki, Pegem Akademi Yayıncılık |
Ders Kaynakları | Struik, Dirk J., (Çev: Yıldız Silier) (1996) Kısa Matematik Tarihi. İstanbul:Sarmal Yayınevi. Matematik Tarihi Giriş, David M. Burton, Nobel Yaşam Matematik Tarihi, Marcel Boll, İletişim Yayıncılık Matematik Tarihi, Carl B. Boyer, Doruk Yayınları
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar. | X | |||||
2 | Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. | X | |||||
3 | Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. | X | |||||
4 | Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. | X | |||||
5 | Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. | X | |||||
6 | Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. | X | |||||
7 | Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. | X | |||||
8 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. | X | |||||
9 | Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. | X | |||||
10 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler. | ||||||
11 | Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. | X | |||||
12 | Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır. | ||||||
13 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder. | ||||||
14 | Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar. | ||||||
15 | Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |