Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yüzeysel Seramik Tasarımı I SRM 319 5 1 + 2 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç. DİCLE ÖNEY
Dersi Verenler Doç. DİCLE ÖNEY,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Seramik sanatı çağlar boyunca kullanım alanı bulmuş, aynı zamanda süslemede de etkili olmuş, başarılı bir sanat dalı olarak gelişme göstermiştir. Bu kullanım alanlarından biri de Mimari seramiklerdir. Mimari de dekoratif amaçlı kullanılan seramik panoların türlerini, yapım tekniklerini, yapı-tasarım ilişkisi üzerinden irdelemek ve seramiğin bu kullanım alanına katkı sağlamaktır.  

Dersin İçeriği

Mimari de dekoratif amaçlı kullanılan seramik panoların türlerini, yapım tekniklerini, yapı-tasarım ilişkisi üzerinden irdelemek, modüler seramik panoları başta Türkiye’de olmak üzere yapılmış örnekleri incelemek ve konu ile ilgili özgün tasarımlar yaparak, kullanıma hazır panolar üretmektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mimari seramikler hakkında bilgi edinir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Seramik alanlarından biri olan seramik pano üretimleri ve mimaride tasarım –malzeme ilişkisine vakıf olurlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme , Proje / Tasarım,
3 Modüler seramik panoların üretimi hakkında bilgi edinirler. Proje Temelli Öğrenme , Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mimari kullanılan seramikler nelerdir, tanımları ve türleri.
2 Modüler seramik panolar, tanımı, türleri ve örnekleri üzerinden inceleme. Tarihsel süreçte yapılmış seramik pano örnekleri, Türkiye’deki belli başlı örnekler.
3 Pano yapımında kullanılacak olan çamur çeşitleri ve küçülme hesapları, Mekana uygun tasarımı yapılacak panonun ölçülerinin belirlenmesi
4 Modüler seramik pano tasarımları
5 Modüler seramik pano tasarımları değerlendirme ve 1. Kısa Sınav
6 Tasarımların üç boyutlu modellenmesi
7 Modellerin kalıp aşaması
8 Kalıp içine baskı ve üretim
9 Kalıp içine baskı ve üretim
10 Çoğaltılan modüllerin rötuşu
11 Modüllere uygun sır denemeleri
12 Dememe sonucuna göre sır seçimi ve modüllere uygulanması
13 Sır pişirimi ve 2. Kısa sınav
14 Sırlı modüllerin montajı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  • TURAY, A,  Toprağın ve Güneşin Ozanı Atilla Galatalı, Çanakkale Seramik Sanat Yayınları, Çanakkale 1996
  • ASLITÜRK, E.G, 20.Yüzyılda Türk Seramik Sanatı (Son Çağ), Gece Kitaplığı, Ankara 2015.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt 1,2,3, Yem Yayınları, İstanbul, 2008.
  • YILMABAŞAR J, Jale Yılmabaşar Seramikleri, Yöntemleri, Barek Basım, Türk Tarih Kurumu, Ankara 1980
  • ERİNÇ, M. S, Toprağın Erki: Hamiye Çolakoğlu, Çanakkale Seramik Yayınları, Çanakkale, 1998
  • ERİNÇ, M. S, Mustafa Tunçalp, Kale Seramik Sanat Yayınları, İstanbul, 2003
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat ve tasarım ile ilgili; estetik, sanat tarihi ve kültürü, araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri yöntemleri, gerekli yasal düzenlemeler, disiplinler arası etkileşim ve sanatsal etik konularında teorik ve uygulamalı her türlü yeterli altyapıya sahip olur.
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. X
3 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; kendi alanı ile konuları ele alıp kanıta dayalı araştırmalar ile tasarım ve uygulamalar yapar. X
4 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte , üretim ve sunum yapmak için gerekli her türlü ekipman, makina- techizat ve donanımı kullanır bu konudaki yenilikleri takip edebilme becerisi kazanır. X
5 Sanatsal ve endüstriyel alanda her türlü bilgiye ulaşır ve elde ettiği bilgileri yorumlar. X
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmaları planlayıp yönetir, disiplinler arası gruplarla sorumluluk alarak takım çalışması ortaya koyup yürütür, yapılan tasarım ve eserleri toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. X
7 Sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurma becerisi kazanır, sorunlar ile ilgili çözümler önerir ve alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde en az B1 düzeyinde bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
8 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek kendini sürekli yeniler. X
9 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik sorumluluk bilinci elde eder. X
10 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur; Sanat ve tasarım uygulamaların hukuksal sonuçları değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 25
1. Ödev 25
2. Proje / Tasarım 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödev 1 1 1
Proje / Tasarım 1 42 42
Performans Görevi (Uygulama) 2 2 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4