Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | HEM 302 | 6 | 4 + 8 | 8 | 14 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NURSAN ÇINAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. NURSAN ÇINAR, Dr.Öğr.Üyesi DİLEK MENEKŞE, Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU, Arş.Gör.Dr. ÖZGE KARAKAYA SUZAN, Arş.Gör. ÇİĞDEM ŞEN TEPE, Arş.Gör. SEDA TECİK, Arş.Gör. MERVE GÜLBAHAR EREN, Dr.Öğr.Üyesi ÖZNUR TİRYAKİ, |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Nursan Çınar, Dr. Öğr. Üyesi Dilek Menekşe, Arş. Gör. Özge Karakaya Suzan, Arş. Gör. Seda Tecik |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, çocukta sık karşılaşılan semptomları tanıma, çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapabilme ve sistemlere göre çocuk hastalıklarını bilme ve bakımını yapabilme yeterliliğini öğrenciye kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, sağlıklı çocuğu ve sağlıktan sapma durumunu tanıma, çocuğa özgü hemşirelik uygulamalar, büyüme-gelişme ve çocuk beslenmesi, çocukta sık karşılaşılan semptomlar, sistemlere göre çocuk hastalıkları ve bakımı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çocuk hastanın güvenliğini sağlamaya yönelik yaklaşımları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav, |
2 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarında aile merkezli bakım verir ve aileye danışmanlık yapar. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Performans Görevi, |
3 | Kanıt temelli çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapar. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
4 | Sağlıklı çocukta, normal büyüme ve gelişmeyi değerlendirir ve normalden sapmaları tanımlar.Sağlıklı çocukta, normal büyüme ve gelişmeyi değerlendirir ve normalden sapmaları tanımlar. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
5 | Çocukluk çağında sağlıklı beslenmeyi ve beslenme bozukluklarında hemşirelik bakım ilkelerini tanımlar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
6 | Çocuk sağlığını korumada öneme sahip çocukluk çağı aşılarını açıklar ve bu konudaki gelişmeleri takip eder. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
7 | Yenidoğanın değerlendirilmesini yapar ve bakımını açıklar. | Performans Görevi, Sınav, | |
8 | Çocuk yaş grubunda en çok görülen hastalıkları sistemlere göre değerlendirir ve bakımını yapar. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
9 | Çocukta fiziksel sağlığı değerlendirmeyi yapar | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
10 | çocuklarda acil durumları tanır | Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk Hemşireliği: Amacı, temel kavramları ve işlevleri, Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığının durumu | |
2 | Kanıt temelli çocuğa özgü uygulamalar | |
3 | Çocukluk çağında büyüme gelişme, büyüme gelişme bozuklukları ve hemşirelik bakımı | |
4 | Çocukluk çağında beslenme, beslenme bozuklukları ve hemşirelik bakımı | |
5 | Çocukluk çağı aşıları | |
6 | Yenidoğanın değerlendirimesi ve bakımı | |
7 | Riskli yenidoğanlar, yenidoğan hastalıkları ve bakımı | |
8 | Solunum sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
9 | Sindirim sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
10 | Çocuklarda sık görülen üriner sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı, Çocuklarda sık görülen kan ve neoplastik hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
11 | Kalp hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
12 | Endokrin sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
13 | Sinir sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
14 | Çocukta sık görülen semptomlar ve güncel hastalıklar, Çocuk istismarı ve ihmali |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 2- Gordon CM, Katzman DK, Rosen DS, Woods ER. (2008). Adolescent Health Care A Pratical Guide, L. S. Neinstein (Ed). Fifth Edition, Lippincott Williams & Wilkins. 3- Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey. 4- Törüner E, Büyükgönenç L. (2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları, Göktuğ Yayıncılık, Ankara. 5- Duygu Sönmez Düzkaya, Nurhan Özata Keskin, Hafize Akay, Kadriye Doğru Evcimen, Tülay Yakut (2015). Çocuk Hemşireliği Protokolleri. NOBEL TIP KİTABEVLERİ 6- Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Çilt 1 genişletilmiş 9. baskı,Cilt 2 genişletilmiş 8.baskı, Sistem Ofset. 7- Weiner, G. M., Zaichkin, J., American Academy of Pediatrics, & American Heart Association. (2017). Textbook of Neonatal Resuscitation (NRP). 8- Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi. 9- Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. 10- Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara. 11- Hockenberry, M. J., Wilson, D., & Rodgers, C. C. (2016). Wong's essentials of pediatric nursing. Elsevier Health Sciences. 12- Ball, J. W., Bindler, R. C., Cowen, K., & Shaw, M. R. (2016). Principles of pediatric nursing: Caring for children. Pearson. 13- Kuğuoğlu S, Demirbağ C. (Ed.)(2015) Aile Temelli Sağlık Yaklaşımı. Akademisyen Kitabevi. 14- Ward, S., & Hisley, S. (2015). Maternal-Child Nursing Care Optimizing Outcomes for Mothers, Children, & Families. FA Davis. 15- Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession, 8thedition, by Ruth A. Lawrence and Robert M. Lawrence.Elsevier, Saunders, Mosby, Churchill, 2016. ISBN9780323357760. 16- Goran, M. I., & Sothern, M. S. (Eds.). (2016). Handbook of pediatric obesity: Etiology, pathophysiology, and prevention. CRC Press. 17- Alan R. Fleischman (2016). Pediatric Ethics: Protecting the Interests of Children. Oxford University Press. 18-Kimberlin, D. W., Brady, M. T., Jackson, M. A., & Long, S. S. (2015). Red Book, (2015). American academy of pediatrics. 19-Emine Gerçek, Nurdan Akçay Didişen, Seher Sarıkaya Karabudak (Çeviri edt) (2017). Anne Sütü Alan Bebeklerde EMME BECERİLERİNİ DESTEKLEME. Nobel Yayın Dağıtım 20-Ebru K. Törüner, Prof. Dr. Lale Büyükgönenç (2017). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. 21- Zeynep CONK, Zümrüt BAŞBAKKAL, Hatice BALYILMAZ, Bahire BOLIŞIK (2013). Pediatri Hemşireliği. AKADEMİSYEN KİTABEVİ 22-Görak G, Çınar N. Çocukta Fiziksel Sağlığı Değerlendirme (Hemşire ve Ebeler için Rehber), 2018, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. 23- Çınar N. (2019) (Editör) ANNE SÜTÜ VE EMZİRME Anneler Sordu Biz Cevpladık, Birinci Baskı, Gece Akademi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
Kısa Sınav | 2 | 12 | 24 |
Performans Görevi (Uygulama) | 14 | 8 | 112 |
Final | 1 | 65 | 65 |
Toplam İş Yükü | 401 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 16,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 14 |