Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği | HEM 202 | 4 | 4 + 8 | 8 | 16 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK AYGİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. DİLEK AYGİN, Dr.Öğr.Üyesi HANDE CENGİZ AÇIL, Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU, Arş.Gör. ÖZGE YAMAN, Arş.Gör. ÇİĞDEM ŞEN TEPE, Arş.Gör. AYSEL GÜL, Arş.Gör. BEDİA TARSUSLU, Arş.Gör. SEVGİ KÖROĞLU, Arş.Gör. MERVE GÜLBAHAR EREN, |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Dilek AYGİN, Dr. Öğr. Üyesi Hande CENGİZ AÇIL, Arş. Gör. Ayşe ÇELİK YILMAZ, Arş. Gör. Özge YAMAN, Arş. Gör. Aysel GÜL, Arş. Gör. Nilgün SERT |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Cerrahi hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, cerrahi hastasındaki sorunları saptayabilme, planlamaya uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Cerrahi hastalıkları bilgisine ilişkin temel kavramların öğrenilmesini takiben, cerrahi hastanın bakımının yürütülmesi, homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Cerrahi hastalıklarına ilişkin temel kavramları tanımlar. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Beyin Fırtınası, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Ameliyat olacak hastanın ameliyat öncesi-esnası-sonrası bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, | Performans Görevi, Sınav, |
3 | Sistem hastalıkları ve cerrahi bakımı hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur. | Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
4 | Enflamasyon, İmmun Yanıt ve İyileşme kavramlarını bilir. | Problem Çözme, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Sınav, |
5 | Şok ve hemşirelik bakımını bilir, yanıklı hasta bakımını bilir. | Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
6 | Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Sınav, |
7 | Cerrahi hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | Beyin Fırtınası, Benzetim, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Sınav, |
8 | Güncel cerrahi yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Benzetim, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Sınav, |
9 | Sistem hastalıklarının belirti, bulgu, tanı yöntemlerini ve tedavisini açıklar. | Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cerrahi Hastalıklarına Giriş ve Temel Kavramlar | Bireysel çalışma |
2 | Enflamasyon, İmmun Yanıt ve İyileşme | Bireysel çalışma |
3 | Şok (Homeostazis, Stres Yanıtı) ve Hemşirelik Bakımı, Yanıklı Hasta Bakımı | Bireysel çalışma |
4 | Ameliyat Öncesi, Sırası ve Sonrası Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
5 | Solunum Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
6 | Kardiyovasküler Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
7 | Periferik Damar Hastalıkları Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
8 | Gastrointestinal Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
9 | Endokrin Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
10 | Ürogenital Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
11 | Kas İskelet Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
12 | Sinir Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
13 | Kulak Burun Boğaz Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı, Göz Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
14 | Güncel Cerrahi Yaklaşımlar ( Meme Cerrahisi, Obezite Cerrahisi, Robotik Cerrahi, Organ Transplantasyonu, Onkolojik Cerrahi, KBB Cerrahisinde Yeni Uygulamalar, COVID'li Hasta ve Perioperatif Hemşierlik Bakımı) | Bireysel çalışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | -Cerrahi Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Mehmet Mihmanlı, Sakarya Üniv. Yayını) -Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Fethiye Erdil, Hacettepe Üniv. Yayını) -Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. -Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical -Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004. -Can G. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, Mavi İletişim Danışmanlık AŞ Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007. -Cerrahi Hemşireliği 1-2 (Ed. Güler Aksoy, Nevin Kanan, Neriman Akyolcu Nobel Tıp Kitap Evi 2019) -Cerrahi hastalıklar hemşireliği El Kitabı (Vehbi Koç Vakfı Yayını) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | ||||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
Ara Sınav | 1 | 50 | 50 |
Kısa Sınav | 2 | 30 | 60 |
Final | 1 | 65 | 65 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 45 | 45 |
Toplam İş Yükü | 412 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 16,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 16 |