Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Cerrahisi Hemşireliği HEM 315 5 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURSAN ÇINAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencinin çocuk yaş ve gelişimsel dönemlerine göre çocuğa ve ailesine yaklaşımı bilmesi, çocukta sık görülen cerrahi hastalıkları tanıması,  perioperatif dönemde görülen sorunları belirleyerek kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda hemşirelik bakımını yapması konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, perioperatif dönemde çocuğun yaş ve gelişimsel dönemlerine göre yaklaşımı, sistemlere göre sık görülen cerrahi yaklaşım gerektiren sorunlar ve kanıt temelli uygulamaları kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Perioperatif dönemde çocuğun güvenliğini sağlamaya yönelik yaklaşımları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Perioperatif dönemde çocuğun yaş ve gelişimsel dönemlerine göre yaklaşımı konusunda bilgi ve beceri kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
3 Çocuk cerrahi hastalıklarında sık görülen semptomları tanır ve uygun girişimleri yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
4 Sistemlere göre sık görülen cerrahi yaklaşım gerektiren sorunlar ve bakımı konusunda kanıt temelli bilgi ve becerisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
5 Çocuk cerrahisinde güncel konu, uygulama ve teknolojileri takip eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuk Cerrahisinde Hasta Güvenliği
2 Çocuk Cerrahisinde Etik ve Yasal Konular
3 Perioperatif Dönemde Çocuğun Değerlendirilmesi, Bakımı ve Aileye Yaklaşım
4 Pediatride Günübirlik Cerrahi ve Hemşirelik Bakımı
5 Çocuk Cerrahisinde Ağrı Yönetimi
6 Pediatrik Travmalarda Hemşirelik Bakımı
7 Çocukta Kalp ve Dolaşım Sistemi Cerrahilerinde Hemşirelik Bakımı
8 Çocukta Kalp ve Dolaşım Sistemi Cerrahilerinde Hemşirelik Bakımı
9 Çocukta Sindirim Sistemi Cerrahilerinde Hemşirelik Bakımı
10 Çocukta Genito-Üriner Sistem Cerrahilerinde Hemşirelik Bakımı
11 Çocukta Sinir Sistemi Cerrahisinde Hemşirelik Bakımı
12 Pediatrik Organ Transplantasyonunda Hemşirelik Bakımı
13 Preoperatif – Postoperatif Dönem Oyun ve Etkinlikler
14 Çocuk Cerrahisinde Güncel Konular
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  1. Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
  2. Duygu Sönmez Düzkaya, Nurhan Özata Keskin, Hafize Akay, Kadriye Doğru Evcimen, Tülay Yakut (2015). Çocuk Hemşireliği Protokolleri. Nobel Tıp Kitabevleri
  3. Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
  4.  Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara.
  5. Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey.
  6. Görak G, Çınar N. Çocukta Fiziksel Sağlığı Değerlendirme (Hemşire ve Ebeler için Rehber), 2018,  Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
  7. Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi.
  8. Aksoy G, Kanan N, Akyolcu N. (2017) Cerrahi ve Cerrahi Hemşireliği. Cerrahi Hemşireliği I. Nobel Tıp Kitabevleri, Genişletilmiş 2. Baskı, İstanbul
  9. Aslan FE. (2016), Cerrahi Bakım Vaka Analizleri İle Birlikte. Akademisyen Kitabevi, Ankara
  10. Karadakovan A, Aslan FE. (2017), Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, 4. Baskı, Cilt 1, Ankara
  11. Ignatavicius DD, Workman ML. (2010). Medical-Surgical Nursing. Patient-Centered Collaborative Care, 6nd
  12. Erdil F, Elbaş NÖ. (2001), Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. Genişletilmiş IV. Baskı, Ankara
  13. Yavuz Van Giersbergen M, Kaymakçı Ş. (2015), Ameliyathane Hemşireliği. Meta Basım
  14. Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N. (2011), Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi:33-68.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir X
8 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 3 3
Final 1 11 11
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,48
Dersin AKTS Kredisi 2