Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Transkültürel Sağlık SHE 213 3 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME
Dersi Verenler Öğr.Gör. IŞIK ATASOY, Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencinin toplumun kültürel yapısını tanımasını , kadın, çocuk, aile ve toplumun sağlığının korunması ve geliştirilmesinde transkültürel bakıma yönelik yaklaşımları, kültürün sağlık üzerine etkilerini öğrenmeleri amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Sağlık ve hastalık kültürü, kültür kavramı,sağlık sosyolojisi, kültürün sağlıktaki önemi ve yeri,dünya kültürleri, sağlıkta kültürel davranışlar,transkültürel sağlık  modelleri, farklı kültürlerde hasta yakınları ve sağlık personeli ilişkisi, küresel sağlık sorunları,ulusal ve uluslararası sağlık politikaları, kültürlerarası hemşirelik kavramı ve eğitimde transkültürel yaklaşımlar, kültürlerarası bakım yaklaşımı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kültür, insan sağlık,hastalık kavramlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
2 Kültürün sağlık ve hastalık üzerindeki etkisini analiz eder Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Kültürlerarası bakım ve hemşirelik modellerini açıklar Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Ebelik/hemşirelik bakımında farklı kültürlere karşı duyarlı ve saygılı bakım verir Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Ebelik/hemşirelik bakımında kültürlerarası iletişimi bilir Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kültür nedir, kültürel unsurlar nelerdir?
2 Sağlık ve hastalık kavram olgusu ve kültürle ilişkisi
3 Transkültür kavramı nedir? Transkültürel sağlık ne demektir?
4 Kültürün sağlıktaki yeri ve önemi.
5 Kültürün ebelik/hemşirelik eğitimindeki yeri ve önemi.
6 Sağlığın geliştirilmesi ve yükseltilmesinde kültürün etkisi.
7 Transkültürel sağlık ve hemşirelik modelleri
8 Küresel sağlık sorunları
9 Göç ve göçün kültürel etkisi
10 Kronik Hastalıklarda Kültürel Yaklaşım
11 Kültürel Bakış Açısıyla Ağrı, Kültür ve Ölüm
12 Din, Kültür ve Sağlık İlişkisi
13 Türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar
14 Türkiye de yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu

Basılmamış ders notları

Ders Kaynakları

•Andrews MM, Boyle JS. Transcultural Concepts in Nursing Care. Lippincott Williams & Wilkins, 2007.

•Bayık Temel A. Kültürlerarası hemşirelik eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;11(2):92-101.

Kongar, E., Kültür Üzerine, Remzi Kitapevi, 7.baskı, 2003, İstanbul.

•Bayık A. Araştırma Kültürü. Hemşirelik ve Kuramsal Araştırma Kültürü. II. Ulusal Hemşirelik Araştırma Sempozyumu, Semp. Programı ve Kitabı, 2004.

•Bekar M. Kültürlerarası (Transkültürel) hemşirelik, Toplum ve Hekim Dergisi 2001; 16(2): 136-141.

•Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık, Hastalık ve kültür etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006;9(3):72-87.

•Eğri G, Gölbaşı Z. 15-49 Yaş Grubu Evli Kadınların Doğum Sonu Dönemde Bebek Bakımına Yönelik Geleneksel Uygulamaları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2007;6(5).

•Leininger M, McFarland MR.Transcultural Nursing: Concepts, Theories, Research and Practice. McGraw-Hill Professional, 2002

•Tortumluoğlu G. Transkültürel hemşirelik ve kültürel bakım modeli örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004, 8(2):47-57. 3.

•Tortumluoğlu G, Okanlı A, Özer N. Hemşirelik bakımında kültürel yaklaşım ve önemi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2004;1-12.

 Sayan Çevirme a.Menstrual tutum ve davranışlar,Sosyal behaviour and personality.2010

Ümit Seviğ, Gülbu Tanrıverdi .Kültürlerarası Hemşirelik,istanbul tıp kitapevi, 1.baskı,2012

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar X
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir X
8 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 8 1 8
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 1 1
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 61
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,44
Dersin AKTS Kredisi 2