Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Toplumsal Cinsiyet | EBE 228 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamındaki sorunları, eleştirel bir yaklaşımla ele almayı amaçlamaktadır. Ders çerçevesinde toplumsal cinsiyet kimliği ve toplumsallaşma, farklı tarihsel/sosyolojik/felsefi/psikolojik perspektifler açısından kadınların toplumsal statüsü ve eğitim/siyaset/çalışma yaşamı vb. kritik alanlarda kadınların yaşadığı sorunlar incelenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması,Toplumsal Cinsiyet Kuramları,Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu,Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi,Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet,Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörler,Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler,Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb) konularını içermektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları ve kuramları bilir. | Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyette hakkaniyet kavramlarını bilerek üreme sağlığı hizmetlerinde toplumsal cinsiyet bakış açısını açıklar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
3 | Kadına yönelik toplumsal cinsiyet ayrımcılığı konusunda farkındalığa sahiptir | Problem Çözme, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
4 | Aile planlaması hizmetlerinde toplumsal cinsiyetin etkisini açıklar | Rol Oynama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
5 | Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisini açıklar. | Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Cinsiyet Nedir? (Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet rolü, cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet kalıpyargıları, cinsiyetçilik) | |
2 | Toplumsal Cinsiyet Temelli Ayrımcılık | |
3 | Toplumsal Cinsiyete İlişkin Temel Kuramsal Yaklaşımlar | |
4 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Tarihsel ve Sosyal Temelleri | |
5 | Kadın ve Erkek Olmanın Sosyal Anlamları | |
6 | Kadın Erkek Eşitliğinin Hukuksal Boyutu | |
7 | Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim | |
8 | Arasınav | |
9 | Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı | |
10 | Aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı | |
11 | Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörler | |
12 | Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler | |
13 | Kadınlara Yönelik Şiddet | |
14 | Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Arat, N.(1996). Türkiye’de kadınların çalışma yaşamında karşılaştıkları zorlukların sosyo-kültürel nedenleri. N. Arat (ed.) Türkiye’de kadın olmak: Kadın sorunlarından kesitler içinde (s.43- 55). İstanbul: Say. Esen, Y. (2015). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eğitim. Tan, M. (2000). Eğitimde Kadın-Erkek Eşitliği ve Türkiye Gerçeği. M. Tan, Y. Ecevit ve S. S. Üşür (Haz.) Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş: Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset içinde (s.30). İstanbul: TÜSİAD. Tan, M. (2007). Eğitimde cinsiyetçilik: Farkında mıyız? Kadın, 8 Mart, Eğitim-Sen Bülten Eki (s.15-18). Ankara: Desen. Tan, M. (2008). Eğitim. M. Tan, Y. Ecevit, S. S. Üşür ve S. Acuner (Haz.) Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği: Sorunlar, öncelikler ve çözüm önerileri içinde (s.23-105). İstanbul: TÜSİAD-KAGİDER. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 49 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 1,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |