Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Diyabet Hemşireliği HTP 513 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAVVA SERT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencinin birinci, ikinci, üçüncü korumayı esas alarak diyabetli bireyin tanılanması, bakımı ve eğitimi konusunda bilgi ve beceri kazandırmak ve diyabet hemşireliği ile ilgili ulusal ve uluslararası alandaki ilerlemeler hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak

Dersin İçeriği

Diyabetin tanımı, tipleri, tedavisi, hemşirelik bakımı, diyabetin global etkileri ve dünyada diyabetin durumu ve diyabet hastalarının durumu, diyabetin neden olduğu komplikasyonlar, tanı ve tedavisinde kullanılan yeni teknoloji cihazlar, tedavisindeki yeni yaklaşımlar ve kullanılan antidiyabetik bitkiler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Diyabetin epidemiyolojisi, fizyopatolojisi, sınıflandırılması ve tanı yöntemlerini bilir. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Performans Görevi,
2 diyabette görülen akut ve kronik komplikasyonları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
3 Diyabetli hastalarda tedavi yöntemleri, eğitim ve hemşirelik bakımını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları ve Ekip Yaklaşımı
2 Diyabetin Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması
3 Diyabette Tanı Koyma
4 Diyabette Güncel Tedavi yaklaşımları
5 Oral Antidiyabetik Yönetimi
6 İnsülin Tedavisi Yönetimi
7 Diyabette Tıbbi Beslenme Yönetimi ve Sağlıklı Beslenme Yaklaşımları
8 Kendi kendini izleme ve egzersizin önemi
9 Diyabetin akut ve kronik komplikasyonları
10 Diyabetik akut ve kronik komplikasyonları
11 Özel Durumlarda Diyabet Yönetimi
12 Diyabette Psikososyal Sorunlar ve Hemşirelik Yaklaşımları
13 Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık
14 Diyabette Korunma Stratejileri ve Korunmada Hemşirenin Rolü
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Demirtaş, A., & Akbayrak, N. (2017). Development of an assessment scale for treatment compliance in type 2 Diabetes Mellitus in Turkish population: Psychometric evaluation. International journal of nursing sciences4(3), 244-251.

Sarı, E. S., & Kırbaş, Z. Ö. (Eds.). (2022). Diyabet ve Hemşirelik. Akademisyen Kitabevi.

ElSayed, N. A., Aleppo, G., Aroda, V. R., Bannuru, R. R., Brown, F. M., Bruemmer, D., ... & Gabbay, R. A. (2023). 1. Improving Care and Promoting Health in Populations: Standards of Care in Diabetes—2023. Diabetes Care46(Supplement_1), S10-S18.

Erdogan S and Özcan Ş. (Eds.). (2021). Diyabet Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
1 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Etkili iletişim becerilerini kullanarak sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. X
2 Etkili iletişim becerilerini kullanarak sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.
3 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır.
3 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. X
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır.
5 Alanındaki güncel gelişmeleri ve katıldığı çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır
5 Alanındaki güncel gelişmeleri ve katıldığı çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır X
6 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar.
6 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8 Birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini uzmanlık düzeyinde bütüncül bir yaklaşımla karşılar. X
8 Birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini uzmanlık düzeyinde bütüncül bir yaklaşımla karşılar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6