Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dijital Tasarım I ELE 425 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARACA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Basit sayısal devrelerden bilgisayar sitemlerine kadar tüm sistemlerin donanımı için gerekli kavramların öğretilmesi, analiz ve tasarımı için gerekli donanımların ve tasarım becerisinin kazandırılması.
Dersin İçeriği Lojik devre tasarımı içeriği, Sayı sistemleri, Lojik devre temelleri, Lojik fonksiyonların
indirgenmesi, Kombinasyonel devreler, Programlanabilir kombinezonsal devreler,
Ardışıl devre temelleri, Saklayıcılar sayıcılar ve bellek elemanları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sayısal sistemlerin uygulamadaki ve bilgisayar mimarisindeki önemini kavratmak Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Sayısal sistemde kullanılan sayı sistemlerini öğretmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Bole cebri aritmetiğinin temel teorem ve aksiyomlarını kavratmak Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
4 Temel lojik kapı elemanlarının işevleri ve mimarisini öğretmek Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
5 Temel Lojik kapı devreleri ile, lojik fonksiyonları gerçekleştirme becerisini kazandırmak Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
6 Uygulamada hazır satılan özel kombinasyonel devrelerin doğruluk tablosu ve işlevlerini öğretmek ve tasarımda kullanma becerisini kazandırmak Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
7 Temel saklama elemanlarının iç yapılarının ve işlevlerinin öğretmek, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
8 Tasarımda ihtiyaç duyulan değişik tip sayıcıların çalışmasını öğretmek ve kullanma becerisini kazandırmak, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
9 Sayısal devre tasarımında sayıcı, saklayıcı be bellek elemanlarının kullanma becerisini kazandımak, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
10 Kombinasyonel ve ardışıl devre tasarım becerisini kazandırmak, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kodlama,Kod tabloları,işaretler, sayı sistemleri, Anolog ve sayısal dönüşüm
2 Sayı sistemleri arasında dönüşüm, Sayıların bilgisayar ortamında gösterimi, İkili sayı sisteminde işlem yapma, Kodlama ve Kod çeşitleri
3 Lojik Değişkenler ve fonksiyonlar , Temel Lojik işlemleri, Lojik kapıların gerçekleştirilmesi, Lojik tümdevrelerin sahip olduğu çıkış şekilleri
4 Sayısal tümdevrelerin özellikleri,Boole cebri aksiyom ve teoremleri,
5 Lojik devre diyagramlarının tek tip kapı elemanları ile gerçeklenmesi, Lojik fonksiyonu kullanarak lojik diyagramın çizilmesi
6 Verilen bir lojik diyagrama ilişkin lojik fonksiyonun elde edilmesi
7 Görüşe dayanarak indirgeme, Karnaugh diyagramları (haritası) yöntemi
8 Kombinasyonel Devre Elemanları, Kombinasyonel Devre Tasarımı, Kombinasyonel Tümleşik Devreler
9 Karşılaştırıcılar, Alu tasarımı
10 Programlanabilir Kombinezonsal Devreler-PLD,
11 Senkron &Asenkron Ardışıl devreler,Durumlar ve durum diyagramları, Standart Tasarım Elemanları,Saat İşareti, Kenar ve düzey tetikleme, Senkron Hücrelerin zaman diyagramı
12 Tutucular, Flip Flop´lar, Saklayıcılar
13 Kaydediciler, Sayıcılar
14 Bellek elemanları, Programlanabilir Ardışıl Devreler (PSA)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. X
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. X
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak X
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. X
10 Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 16 16
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 16 16
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 5